Überteoretisk fråga ang vändkanter

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Pälle

Überteoretisk fråga ang vändkanter

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blir det djuplodande teoretiska funderingar kring vändkanter!

Har en sliten Flintamotor med glappa ramlager, glapp vevstake och glapp kolvbultsbussning. Visst borde denna motor rent teoretiskt kunna ha lite längre slaglängd pga alla glapp!?

Ska nu flytta över allt löst från denna motor till en annan motor med kanonfräsch vev, totalt glappfri i alla avseenden.

Kruxet då är att den enda cylinder jag har tillgänglig har en vändkant. Vad händer egentligen när jag sätter den på en fräsch motor med ny kolv, visst borde kolvringarna inte nå ända upp till vändkanten? Iochmed att den gamla motorn hade längre slag pga alla glapp borde ju vändkanten hamna högre upp än på en motor med glappfri vev??

Visst borde det vara riskfritt att köra med cyllen med vändkant utan att riskera att mosa kolvringar eller orsaka skador och glapp på den fina veven?

Har nämligen inte lust att skicka iväg cylindern på borrning :(

För tio år sedan hade jag inte funderat så mycket utan bara smackat ihop grejerna och kört men nu då Flintavevar inte växer på träd tänker jag mig för både en och två gånger.

Nån som har en uppfattning om detta? <!-- </EdIndex> --></div>
mocklarn

Inlägg av mocklarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->horna?:D <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
alla olika kolv fabrikat skiljer lite i var kolvringarna sitter , så dina
funderingar är ytterst osäkra
jag rekomenderar att du honar ur vändkanten innan montering <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Längre slag, nej. När kolven i slitna motorn går upp lyfter inte staken ända upp för hålet i lagret är större.
När kolven går ner samma sak.
Borra eller hona cylindern. Eller höj cylindern lite med en packning.
Eller fasa övre kolvringen i överkant. <!-- </EdIndex> --></div>
ludde78

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej
jag kan infog lite toleranser som gäller i de flesta fall

1 Lös kolvring i lopp 0,15-0,30mm mät upp å nere i loppet konar cylindern med mer än 0,10mm är det borr nästa
2 Lös kolv i lopp 0,05-0,15mm mät som vid lös kolvring
3 Ofta håller kolven tolerans men inte nya kolvringar då kan man i nödfall fila in en överdimensions kolvring,men mest rekommendabelt är borra om cylindern
4 Lös kolvring från utsidan ilagd i kolvens kolvringsspår 0,05-0,10mm mät båda spåren.Detta är höjdspelet är kolvringen mera glapp i spåret så är kolven skrot.Givetvis ska denna mätning utföras med ny kolvring,
5 Är kolvringsspåret slitet så får man väga in om det verkligen räcker med en standard kolv för få korrekta toleranser ofta så borrar jag om direkt inget å snåla på
6 Kolvbultsbussningens spel 0,01-0,03mm
Jag har en kontakt som borrar om för under 500kr normala firmor brukar ta 800kr
några frågor är mailen ludde7804@hotmail.com <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
kimpa skrev:Hej
alla olika kolv fabrikat skiljer lite i var kolvringarna sitter , så dina
funderingar är ytterst osäkra
jag rekomenderar att du honar ur vändkanten innan montering
Mmm, jo jag honade cyllen med mitt Biltemaverktyg :roll: men se inte försvann kanten för det. Hur lång tid ska det ta, jag nötte väl inte på så himla länge.... <!-- </EdIndex> --></div>
ludde78

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får du inte bort vändkanten efter heningen så är det nog läge för omborrning tyvärr
En hening tar inte mycket material och har du en skarp vändkant så är det nog kört
Men har du mätt cylindern enligt toleranserna jag skrev?? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

ludde78 skrev:Får du inte bort vändkanten efter heningen så är det nog läge för omborrning tyvärr
En hening tar inte mycket material och har du en skarp vändkant så är det nog kört
Men har du mätt cylindern enligt toleranserna jag skrev??
Nej fan inte har jag mätt. Har tappat bort mitt skjutmått och så är jag inte så bra på sånt därnt.. Men man kanske kan använda bladmått? :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sluta tramsa & borra cylinder'n... cocos_acc.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jag brukar kolla med bladmått som första koll :) så vet man om man kan titta vidare på kolvarna eller ej brukar göra det också när jag bara lyft toppen man kan upptäcka dåliga ringar på så vis :? <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör som conrad skrev höj cylindern med en lite tjockare packning samtidigt får du ju lite mer öppningstid på avgasporten hälsn cobra <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

zappafan skrev:Sluta tramsa & borra cylinder'n... cocos_acc.gif
Ja, lånar du ut en svarv så nog ska jag fixa det! Skulle aldrig falla mig in att slanta 500-800 spänn plus fraktkostnad för att borra en moppecylinder till en moped som i bästa fall rullar 5 mil per år. :twisted <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

cobra karlsson skrev:Gör som conrad skrev höj cylindern med en lite tjockare packning samtidigt får du ju lite mer öppningstid på avgasporten hälsn cobra
Det låter mer som ett snabbfix i min smak, mer öppningstid på avgas kanske rimmar bra med opluggad cylinder!?

Kanske ska ge honingen en chans till först, jag nötte nog inte ens 5 minuter :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
ludde78

Inlägg av ludde78 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja man kollar förstås med bladmått först innan man går vidare
Och en borrning är ofta befogad sen är det ju hur seriös man är och om man vill att motorn ska gå bra
Man väljer själv min Victoria MS50 renoverade jag för 8år sen och borrade om cylindern osv och gjorde allting som kan göras den går än hur bra som helst har aldrig haft några stora problem
Jag åker så gott som dagligen
Sen tycker jag att det kvittar hur långt man åker varje år det som är kul är ju en driftsäker motor som ger en många problemfria mil
Men som sagt man väljer själv hur seriös man är <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Pälle skrev:
zappafan skrev:Sluta tramsa & borra cylinder'n... cocos_acc.gif
Ja, lånar du ut en svarv så nog ska jag fixa det! Skulle aldrig falla mig in att slanta 500-800 spänn plus fraktkostnad för att borra en moppecylinder till en moped som i bästa fall rullar 5 mil per år. :twisted
Känner du verkligen ingen inom verkstads-industri'n? min borrning kostade en butterkaka... :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Skriv svar