Har en sliten Flintamotor med glappa ramlager, glapp vevstake och glapp kolvbultsbussning. Visst borde denna motor rent teoretiskt kunna ha lite längre slaglängd pga alla glapp!?
Ska nu flytta över allt löst från denna motor till en annan motor med kanonfräsch vev, totalt glappfri i alla avseenden.
Kruxet då är att den enda cylinder jag har tillgänglig har en vändkant. Vad händer egentligen när jag sätter den på en fräsch motor med ny kolv, visst borde kolvringarna inte nå ända upp till vändkanten? Iochmed att den gamla motorn hade längre slag pga alla glapp borde ju vändkanten hamna högre upp än på en motor med glappfri vev??
Visst borde det vara riskfritt att köra med cyllen med vändkant utan att riskera att mosa kolvringar eller orsaka skador och glapp på den fina veven?
Har nämligen inte lust att skicka iväg cylindern på borrning

För tio år sedan hade jag inte funderat så mycket utan bara smackat ihop grejerna och kört men nu då Flintavevar inte växer på träd tänker jag mig för både en och två gånger.
Nån som har en uppfattning om detta? <!-- </EdIndex> --></div>