<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min Monark 50S med 60 cc Zeta cylinder sitter en stor ljuddämpare liknande Jamarcol eller något sådant:
Jag vill egentligen behålla originalstuket och kommer inte att göra särskilt mycket med motorn mer än lite översyn och definitivt inte bygga ett avstämt avgasrör, dock vill jag göra vad som kan göras för att förbättra gången.
Min fråga till expertpanelen är ju om det finns något för mig att hämta på att byta till någon eftermarknadsjunk="raceljuddämpare" typ dessa:
Jag är fullt medveten om att det skall beräknas durationer och pipan ska anpassas efter det för optimal funktion men jag har inte möjligheten till sådana plåt-och svetsjobb så det går bort.
Ett bekymmer kan ju vara att man skulle kanske ha en annan längd på avgaskröken men hur kan man beräkna den ländgen?
Så, kan jag ha någon nytta av en sådan ljuddämpare eller är min Jamarcol så bra/dålig den kan vara? <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med de durationer den cylindern har "out of the box" kommer det inte bli någon större skillnad med olika avgasrör. Helt enkelt för tamt för att reagera särskilt mycket på vad som händer i röret. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle rekommendera det andra alternativet. 32mm jamarcol. Dom är en bra "allroundpipa, som funkar på det mesta. Har sånt på en athena 80cc, tysk 60cc och på en DT cylinder.
Varvtalen kan du justera med kröklängden. Ju kortare krök, ju mer varv! <!-- </EdIndex> --></div>
Så, kan jag ha någon nytta av en sådan ljuddämpare eller är min Jamarcol så bra/dålig den kan vara?
De där alternativen du listade kan ju lika gärna bli sämre än det du har, jag skulle prova lite olika böjlängder i kombination till den dämparen du har först, det kan bli nog så bra.
Själv så har jag provat 2st Jamarcoldämpare till min Kroon med "60cc",32mm böj å kyrkportare och den J-col dämparen jag provade sist blev det för spetsig karaktär med så att det inte orkar att dra ur på fyran vid alla lägen.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att undvika missförstånd... Trä inte bara på dämparen längre på kröken. Kröken ska bara in 2-3 cm i dämparen. Men det tror jag du viste. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mot strömmen som vanligt , jag tycker det blev rätt markant skillnad med den här jämfört med den "vanliga" Jamarcolen, varvar mycket mera än den & lever inte om speciellt mycket mer.. (hade samma längd på främre röret..)
zappafan skrev:Mot strömmen som vanligt , jag tycker det blev rätt markant skillnad med den här jämfört med den "vanliga" Jamarcolen, varvar mycket mera än den & lever inte om speciellt mycket mer.. (hade samma längd på främre röret..)
Den där har du hämtat från en maxi ljuddämpare va? Har en sån på min maxi ochdet är stor skillnad mot original samt ennan effektljudis jag har liggandes <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen skrev:
Den där har du hämtat från en maxi ljuddämpare va? Har en sån på min maxi ochdet är stor skillnad mot original samt ennan effektljudis jag har liggandes
Ser ju kul ut, är det ett eftermarknadssystem eller något originaltillbehör?
Något man kan hitta beggat?
volvomannen skrev:
Den där har du hämtat från en maxi ljuddämpare va? Har en sån på min maxi ochdet är stor skillnad mot original samt ennan effektljudis jag har liggandes
Hur är det med rördimensionen, Maxi har väl inte större rör än 28?
I så fall fixar du aktivt som funkar på en gång och får klippet !
Om du nu kliver ifrån Orginal sleeper stuket.
Och då kan du ta i mer på ett annat vis i cyllen.Men ändå köra kyrk förgasare.Så ska du få se på grejor.
volvomannen skrev:
Hur är det med rördimensionen, Maxi har väl inte större rör än 28?
I så fall fixar du aktivt som funkar på en gång och får klippet !
Om du nu kliver ifrån Orginal sleeper stuket.
Och då kan du ta i mer på ett annat vis i cyllen.Men ändå köra kyrk förgasare.Så ska du få se på grejor.
OK, Mats, du har givetvis en poäng, jag lämnar ändå sleeperstuket med en sådan blåsa.
Får kanske se om jag kan inleda ett sammarbete med någon lokal plåtslagare/svetsare i vinter... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skicka ritning på bitarna, skall jag snurra ihop en pipa. Fast den blir dyrare än den från Mxin. <!-- </EdIndex> --></div>