Universal expansionkammare, waste eller kan det ge något?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Universal expansionkammare, waste eller kan det ge något?

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På min Monark 50S med 60 cc Zeta cylinder sitter en stor ljuddämpare liknande Jamarcol eller något sådant:
Bild

Jag vill egentligen behålla originalstuket och kommer inte att göra särskilt mycket med motorn mer än lite översyn och definitivt inte bygga ett avstämt avgasrör, dock vill jag göra vad som kan göras för att förbättra gången.

Min fråga till expertpanelen är ju om det finns något för mig att hämta på att byta till någon eftermarknadsjunk="raceljuddämpare" typ dessa:

http://www.trimbutiken.se/zundapp/ks/avgassystem/zundapp-avgassystem-homoet-p4-ans32mm.html

http://shop.ettansmopeder.se/ljuddampare-jamarcol-krom-fuego-32mm/6859-0

Jag är fullt medveten om att det skall beräknas durationer och pipan ska anpassas efter det för optimal funktion men jag har inte möjligheten till sådana plåt-och svetsjobb så det går bort.

Ett bekymmer kan ju vara att man skulle kanske ha en annan längd på avgaskröken men hur kan man beräkna den ländgen?

Så, kan jag ha någon nytta av en sådan ljuddämpare eller är min Jamarcol så bra/dålig den kan vara? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med de durationer den cylindern har "out of the box" kommer det inte bli någon större skillnad med olika avgasrör. Helt enkelt för tamt för att reagera särskilt mycket på vad som händer i röret. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag skulle rekommendera det andra alternativet. 32mm jamarcol. Dom är en bra "allroundpipa, som funkar på det mesta. Har sånt på en athena 80cc, tysk 60cc och på en DT cylinder.

Varvtalen kan du justera med kröklängden. Ju kortare krök, ju mer varv! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Re: Universal expansionkammare, waste eller kan det ge något

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Coolvette skrev:På min Monark 50S med 60 cc Zeta cylinder sitter en stor ljuddämpare liknande Jamarcol eller något sådant:
http://i1095.photobucket.com/albums/i478/Ducster900/50S-2.jpg

Så, kan jag ha någon nytta av en sådan ljuddämpare eller är min Jamarcol så bra/dålig den kan vara?
De där alternativen du listade kan ju lika gärna bli sämre än det du har, jag skulle prova lite olika böjlängder i kombination till den dämparen du har först, det kan bli nog så bra.

Själv så har jag provat 2st Jamarcoldämpare till min Kroon med "60cc",32mm böj å kyrkportare och den J-col dämparen jag provade sist blev det för spetsig karaktär med så att det inte orkar att dra ur på fyran vid alla lägen.

Min Kroon står i träda nu men när den kommer fram härnäst skall det bli pipa från: http://www.racepipe.eu/shop2/

mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du verkar ha ett bättre alternativ som sitter på redan,en liten kortning på krök bara. <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl
Crescent 1143-62 60cc 3vxl
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att undvika missförstånd... Trä inte bara på dämparen längre på kröken. Kröken ska bara in 2-3 cm i dämparen. Men det tror jag du viste. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mot strömmen som vanligt :D , jag tycker det blev rätt markant skillnad med den här jämfört med den "vanliga" Jamarcolen, varvar mycket mera än den & lever inte om speciellt mycket mer.. :sorry: (hade samma längd på främre röret..)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

zappafan skrev:Mot strömmen som vanligt :D , jag tycker det blev rätt markant skillnad med den här jämfört med den "vanliga" Jamarcolen, varvar mycket mera än den & lever inte om speciellt mycket mer.. :sorry: (hade samma längd på främre röret..)

Bild
Den där har du hämtat från en maxi ljuddämpare va? Har en sån på min maxi ochdet är stor skillnad mot original samt ennan effektljudis jag har liggandes <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, främre kröken bortkapad... <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

zappafan skrev:Jo, främre kröken bortkapad...
A-ha.. avslöjad :wink: kör med Puch Maxi grejor 8)

:thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

zappafan skrev:
Bild
Ser ju bättre ut än Jamarcoldämparen som hänger som en, ja, hängbjörk
och kan slå i när man kastar sig ner för någon trottoarkant.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

volvomannen skrev: Den där har du hämtat från en maxi ljuddämpare va? Har en sån på min maxi ochdet är stor skillnad mot original samt ennan effektljudis jag har liggandes
Ser ju kul ut, är det ett eftermarknadssystem eller något originaltillbehör?
Något man kan hitta beggat?

Är det ett sådant kanske?
http://www.jmpbparts.com/puch/motorisch/uitlaten/uitlaat-maxi-tecno-bos-chroom.html

Hur är det med rördimensionen, Maxi har väl inte större rör än 28? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Mats T

Inlägg av Mats T »

Coolvette skrev:
volvomannen skrev: Den där har du hämtat från en maxi ljuddämpare va? Har en sån på min maxi ochdet är stor skillnad mot original samt ennan effektljudis jag har liggandes

http://www.jmpbparts.com/puch/motorisch/uitlaten/uitlaat-maxi-tecno-bos-chroom.html

Hur är det med rördimensionen, Maxi har väl inte större rör än 28?
I så fall fixar du aktivt som funkar på en gång och får klippet !
Om du nu kliver ifrån Orginal sleeper stuket.
Och då kan du ta i mer på ett annat vis i cyllen.Men ändå köra kyrk förgasare.Så ska du få se på grejor.

:wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Mats T skrev:
Coolvette skrev:

Hur är det med rördimensionen, Maxi har väl inte större rör än 28?
I så fall fixar du aktivt som funkar på en gång och får klippet !
Om du nu kliver ifrån Orginal sleeper stuket.
Och då kan du ta i mer på ett annat vis i cyllen.Men ändå köra kyrk förgasare.Så ska du få se på grejor.

:wink: :wink:
OK, Mats, du har givetvis en poäng, jag lämnar ändå sleeperstuket med en sådan blåsa.

Får kanske se om jag kan inleda ett sammarbete med någon lokal plåtslagare/svetsare i vinter... <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skicka ritning på bitarna, skall jag snurra ihop en pipa. Fast den blir dyrare än den från Mxin. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar