Ok, då förstår jag hur du tänker.Frolzon skrev:Nejdå, det är inget svammel. Jag förstår precis.Naeri skrev:jo, du tänker nog lite fel. plåtens ssyfte är att lura cylindern att förgasaren är mindre ån den är på låga varv genom att motverka en luftström som kommer in till trottel, men då trotteln är långt ner studsar och inte har nånstans att ta vägen.Frolzon skrev:Nja, jag hade tänkt mig hålet på den sidan av förgasaren i stil som "kyrkporten", rektangulärt.Naeri skrev: det blir väl svårt? eftersom hålet är runt, störst mitt i och avsmalnande i över och underkant måste plåten vara sådan att den krymper efterhand som trotteln kommer högre upp?
Där plåten passar in exakt mellan de raka kanterna på sidorna och kan följa med hela vägen, eller tänker jag fel...?
en av länkarna tidigare i tråden har en bild som förklarar detta betydligt bättre än mitt svammel...
Men min tankegång var ju att när plåten sitter fast i förgasarhuset så "lurar" den cylindern endast tills trotteln har passerat plåtbiten.
Men sitter plåtbiten fast i trotteln och följer med upp, då "lurar" den ju cylindern hela tiden tills trotteln med plåtbiten är helt uppe och hålet är helt frilagt.
Så kunde man även tänka sig att vinkla plåtbiten något, så att man uppnår en "tratteffekt" under trottelns hela öppningsfas.
En rätt utformad insugningstratt på förgasaren ökar ju luftflödet.
Nu har jag väl rört till det bra.....
Min kyrkportare fungerar snällt utan att jag behövt få dessa tankar. Det är Mikunin som spökar. Och med den är det bara upp till ungefär halv gas som det svarar lite trögt på gasen.
Efter halv gas så är det ju direkt till full gas!