1134 HPD is-racer

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:
Naeri skrev:
Frolzon skrev:
Naeri skrev: det blir väl svårt? eftersom hålet är runt, störst mitt i och avsmalnande i över och underkant måste plåten vara sådan att den krymper efterhand som trotteln kommer högre upp?
Nja, jag hade tänkt mig hålet på den sidan av förgasaren i stil som "kyrkporten", rektangulärt.

Där plåten passar in exakt mellan de raka kanterna på sidorna och kan följa med hela vägen, eller tänker jag fel...? :roll:
jo, du tänker nog lite fel. plåtens ssyfte är att lura cylindern att förgasaren är mindre ån den är på låga varv genom att motverka en luftström som kommer in till trottel, men då trotteln är långt ner studsar och inte har nånstans att ta vägen.
en av länkarna tidigare i tråden har en bild som förklarar detta betydligt bättre än mitt svammel...
Nejdå, det är inget svammel. Jag förstår precis.

Men min tankegång var ju att när plåten sitter fast i förgasarhuset så "lurar" den cylindern endast tills trotteln har passerat plåtbiten.

Men sitter plåtbiten fast i trotteln och följer med upp, då "lurar" den ju cylindern hela tiden tills trotteln med plåtbiten är helt uppe och hålet är helt frilagt.

Så kunde man även tänka sig att vinkla plåtbiten något, så att man uppnår en "tratteffekt" under trottelns hela öppningsfas.
En rätt utformad insugningstratt på förgasaren ökar ju luftflödet.

Nu har jag väl rört till det bra.....
:)
Ok, då förstår jag hur du tänker.
Min kyrkportare fungerar snällt utan att jag behövt få dessa tankar. Det är Mikunin som spökar. Och med den är det bara upp till ungefär halv gas som det svarar lite trögt på gasen.
Efter halv gas så är det ju direkt till full gas!
:twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då fick man se lite vad den gick för i lördags.

Trots lite slir på kopplingen 81,9 enligt GPS. Under dragracet hade jag dock svåra problem att hålla ner framhjulet , får bli wheeliebars till nästa gång.

Problemen med sega gasresponsen blev något bättre när den var ordenlitg varmkörd, insugsröret i koppar kanske hjälper :)

Nu ska det letas framgaffel, och sen hoppas att tomten kommer med en portugalpipa. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
lillen 761

Inlägg av lillen 761 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var kul och se den live!
Den är onekligen arg! ! Din körstil kanske bidrar till framhjulsresningarna
8)

Hade inte möjlighet att filma när du hade "uppvisning".

Klok koppling och lite mer förgasarfix och tändningsjustering så ska den nog toppa 90!

/M <!-- </EdIndex> --></div>
1252 med många häst. Snuddar på 90-strecket.
Naeri

Inlägg av Naeri »

lillen 761 skrev:Det var kul och se den live!
Den är onekligen arg! ! Din körstil kanske bidrar till framhjulsresningarna
8)

Hade inte möjlighet att filma när du hade "uppvisning".

Klok koppling och lite mer förgasarfix och tändningsjustering så ska den nog toppa 90!

/M
Ha! Jag var ju tvungen att hålla varvet uppe så den inte segar. Jo, lite mer finns där allt att få ut! <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Projektet har legat på is ett tag nu, men lite smålullig på julaftonskvällen köpte jag en julklapp till mig själv. Jag fick en så kallad portugalpipa:-D

Hämtade paketet idag och nyfikenheten tvingade mig att testa lite, skruvade bara fast lite halvt och utan packning för att kunna torrgasa lite. verkar som att pipan är gjord för hojar med betydligt högre markfrigång än en stummis. när flänsen sitter bra i cyllen ligger pipan på golvet, så där blir det till att justera.
Mer glädjande var att den tidigare sega gasresponsen blivit betydligt bättre, dessutom fick den ett riktigt vasst ljud jämfört med det tidigare avgaseriet B-)

Senaste körningen slutade med en hel del baktändning och smällar, detta hade konstigt nog inte blivit bättre av vila.
misstänker att svänghjulet kanske inte sitter riktigt som det ska, eller brytaspets kass, om nån har andra kvalificerade gissningar mottages de tacksamt.

God fortsättning på er alla! <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Isracerifieringenen av denna får nu anses som klar. Skärmarna lågg ochh skräpade i garaget så de fick en dusch färg och stag i plattjärn. Hoppas de kommer att göra nån nytta. Man slipper åtminstone få röven peelad om man skulle halka av sadeln!

Portugispipanpipan sitter som en smäck efter lite kapning och svetsning.
Däcken är dubbade med plåtskruv, avv rädsla för punka harar jag inte testat hurr bra eller dåligt de greppar. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Härligt

En bild eller två på däcken skulle inte skada :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

En bbild på däcket.
Det är ganska glest mellan skruvarna då däcken är gamla och torra och jag är rädd att de ska bli slamsor snabbt. Detta är ett lågbudgetexperiment och det finns inte tid för misslyckanden och rättningar.

Hursom, 14mm plåtskruv med borrspets och stor skalle, satta så att tre rader skruv har markkontakt. Ett gäng varv med silvertejp som skyddande lager mot slangen.

Min webbläsare lägger till lite bokstäver som den känner för, hoppas ni förstår vad det står äbdå. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hoppas det fungerar bra. Du får skriva en liten testrapport sen :D <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kör du med lika luftfilter som jag har Coca Cola !! <!-- </EdIndex> --></div>
Naeri

Inlägg av Naeri »

cobra karlsson skrev:Kör du med lika luftfilter som jag har Coca Cola !!
Jag kör Loka päron, men har filter också, flaskan är till för attTt skydda från snö som åker med hjulet ochh täpper till filtret eller smälter och åkerer ner i förgasaren. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok mitt skydd var för byxbenet fungerade perfekt också <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ballt bygge! :clapping:

Har inte ni krav på framskärmen då man kör med skruvdubb?

Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rapport kommer efter körningen.

Vi har inga direkta regler, misstänker att jag och kanske nån enstaka till har dubb. <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Naeri

Inlägg av Naeri »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Däcken fungerade utmärkt, så utmärkt att kopplingen fungerade mindre bra. Så det är dags att redo ut kopplingsproblemet.

I övrigt funkade moppen hyfsat, efter lite körning började den stanna lite när den kände för det. Jag misstänkte att det kanske kommit snö/vatten i flottörhuset, men efter att ha haft loss, tömt och blåst rent i alla munstycken kvarstod problemet.

Nu misstänker jag att det långa insugsröret är problemet, moppen har inte körts sedan i somras när det var varmt och 20 graders tempskillnad skulle kunna göra att bensinen hinner skifta form, från gas till vätska innan den når cylindern? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
Skriv svar