<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pappa berättade att han köpte en mopedkolv i slutet av 70talet som var grön. tydligen var den teflon behandlad.
Har sett liknande till crossar men aldrig till mopeder.
Ger det en ökad effekt eller bara mindre slitage?
och finns detta fortfarande kvar till mopeder, eller var det bara ett säljknep? <!-- </EdIndex> --></div>
plast kolv
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är nån firma som gör sådana beläggningar
http://www.proservice.se/steflon.html <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.proservice.se/steflon.html <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har använt såna i raceskotern (268cc encyl 2-takt) och märker då ingen skillnad mot en vanlig o-coatad kolv.
Coaten på sidan brukar nöta bort efter ett tag, eller blir iaf så tunn så man ser aluminiumet genom den.
Det finns säkert fördelar (mindre friktion kanske?) men jag har inte märkt av dom. <!-- </EdIndex> --></div>
Coaten på sidan brukar nöta bort efter ett tag, eller blir iaf så tunn så man ser aluminiumet genom den.
Det finns säkert fördelar (mindre friktion kanske?) men jag har inte märkt av dom. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att det fanns keramikbelagda kolvar till bilar också
men vitsen med beläggningen var väl att kolven tålde mer värme eller nåt
Nån biltidning gjorde nåt experiment där dom blåste på med en skärbrännare på kolvtoppen
sen tog man tid tills man hade bränt hål i kolven
Dom belagda kolvarna höll bra mycket längre
<!-- </EdIndex> --></div>
men vitsen med beläggningen var väl att kolven tålde mer värme eller nåt
Nån biltidning gjorde nåt experiment där dom blåste på med en skärbrännare på kolvtoppen
sen tog man tid tills man hade bränt hål i kolven
Dom belagda kolvarna höll bra mycket längre

Ordförande i Hallstamoppers 

-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne
- ZVEZDA M50
- Inlägg: 710
- Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
- Ort: Trollhättan