plast kolv

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

plast kolv

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Pappa berättade att han köpte en mopedkolv i slutet av 70talet som var grön. tydligen var den teflon behandlad.

Har sett liknande till crossar men aldrig till mopeder.

Ger det en ökad effekt eller bara mindre slitage?
och finns detta fortfarande kvar till mopeder, eller var det bara ett säljknep? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstigt, vi höll på med cross på den tiden,70-80 tal men har aldrig sett en grön kolv :? <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sökte på teflon kolv och hittade till 4t crossmotorer. så vet inte om det fanns då men nu finns det
Men i dag är de svarta :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här är nån firma som gör sådana beläggningar
http://www.proservice.se/steflon.html <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har använt såna i raceskotern (268cc encyl 2-takt) och märker då ingen skillnad mot en vanlig o-coatad kolv.
Coaten på sidan brukar nöta bort efter ett tag, eller blir iaf så tunn så man ser aluminiumet genom den.

Det finns säkert fördelar (mindre friktion kanske?) men jag har inte märkt av dom. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att det fanns keramikbelagda kolvar till bilar också
men vitsen med beläggningen var väl att kolven tålde mer värme eller nåt

Nån biltidning gjorde nåt experiment där dom blåste på med en skärbrännare på kolvtoppen
sen tog man tid tills man hade bränt hål i kolven
Dom belagda kolvarna höll bra mycket längre :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aluminium smälter någon stans vid 600c har jag för mig, sen teflon smälter vid 360c. Porslin ligger långt över 1000c.

Att man gör kolvar med porslin för att tåla värme förstår jag. Men det väger mycket och otroligt skört, <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->GRAFAL®

Gör en söking... <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar