Kopplingslager till Sachs från Norscand.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
P-plats.se

Kopplingslager till Sachs från Norscand.

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har Norscand fått hem kopplingslager till Sachs men tror ni det är något att satsa på?

http://www.norscand.com/ShowProduct.aspx?prodid=10948&cat=340

Håller på med en renovering och funderar på att byta då det glappade lite... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->P-plats.se: skulle du vilja ha godheten att berätta för mej hur man byter kopplingslagret, kan man göra det samtidigt som man byter kopplingen, eller måster man dela motorn :?: :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man måste dela på motorn. Vad fins det att välja på för lager,Norskand har samma lager som alla andra.
Men, Kolla först upp glappet i bussningen och bussningen på axeln i kopplingslagret.
Kopplingsaxeln går lite förbi lagret vid kopplingsarmen vilket gör att det blir en kant där av slitaget. den kanten slipar jag ner och tillverkar nytt lager med mindre mått.
Det andra lagret klyver man med en kniv och svarvar ett nytt efter passningen i kopplingslagret. Man måste svarva lagret påpressat på axeln och mellan dubbar i svarven.
Ett gammalt kopplingslager som bara är slitet men inte skadat kan man chimsa upp för att bli av med glappet.
När jag skriver skadat menar jag att Sachs motorena brukar ha vatten i sig och lagret rostar.
Det har hänt att jag hittat nya kopplingslager som när man drar åt stora muttern då har lagret nypit på axeln alltså går tungt. Så kvaliten har varierat. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inte testat nyproduktionen ännu. Men de är tillverkade med SKF-lagret som mall. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det ser ju inte förtroendeingivande ut det där :cry: är ju precis
fullbakat med fett behöver dom det för å ta bort glappet så :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jag har inte testat nyproduktionen ännu. Men de är tillverkade med SKF-lagret som mall.
Det borde väl "kineserna" åxå använt som mall? :ninja: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm .. är inte det också en kinesprodukt ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns bra och dåliga saker som tillverkas i Kina.
Tänk på att ni nästa allihop använder saker som ni tycker är bra vilka är tillverkade i Kina.
Plat-TV, kameror, mobiltelefoner, GPS-er, skor, kläder ja you just name it.

De borde kunna göra lager som är bra. F.ö. så har jag för mig att SKF har fabrik(er) där. Det är dock inte självklart att allt är bra. Det är nog som med allt annat, man får vad man betalar för och är lagren billiga så är de sannolikt inte så bra men om de är dyra så kan de vara bra.

Det är nog bara så att man får prova sig fram. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med Per!
Dessutom är väl Kina som alla andra länder, endel grejer är bra andra sämre. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
hammonddme100

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har satt i ett Norscandlager i min Sachs nu, men har inte provstartat än.
Återkommer med rapport.
Det kändes dock bra än så länge.... <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag bara undrar om nån skillnad alls på dom lagren som sägs vara släppta nu mot dom som redan fanns <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, det är det. Vet med 100% säkerhet att detta är en nyproduktion. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
mopedhead

Inlägg av mopedhead »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Någon som nu vet mer? Är det en bra ide att köpa ett nytt lager från norscand eller är det vettigare att kolla efter bättre begagnade? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hejsan ja körde min sachs med ett sånt lager samt trimmad med 3,5 cylle o 12mm fugge o den motorn gick klockrent. så de lagrena e inge o vara rädd för tycker ja. bara för att en del saker från kina e sämre så e inte allt skit vill ja lova, ja va hur som helst helnöjd med mitt lager.

Mvh Niklas"Nisse"Högberg <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Leone

Inlägg av Leone »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett tips är att hålla utkik efter delbara lager, det är grejjer det! <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar