kan man renovera topplock?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
NiklasHögberg

kan man renovera topplock?

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har en stor topp till sachs. alla flänsar i mkt gott skick men tyvärr e den planad. kan man göra ngt åt det?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker man att det är värt det och har redskapen till det skulle man ju kunna bygga upp den igen med svetsen och bearbeta fram korrekt tätningsyta igen.

Men vad kostar en orörd frisk topp? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->att återställa den till orginal kompförhållande är väl inte värt besväret.
är den otät så sätter man upp den i en svarv och svarvar till en tätningsyta och justerar ev så kolven får plats.
eller så skaffar man topppackning från en husqvarna enpetare. butiken jag handlade delar i på 70-talet sa att dom var till husqvarna 40cc. den har samma bultavstånd och hålet i packningen var lagom till en cyl med orginalborr.
tar toppen i fläktkåpan på en 50/3 lfs å kan man ju passa på att lyfta cylindern lite.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det var mest en fundering. men då åker de 2 planade locken till metallåtervinningen ihop med annat blandskrot. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
blixtens

Inlägg av blixtens »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:det var mest en fundering. men då åker de 2 planade locken till metallåtervinningen ihop med annat blandskrot.
Tar kolven i toppen eller ? jag jagar ju en topp till min motor . <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

blixtens skrev:
NiklasHögberg skrev:det var mest en fundering. men då åker de 2 planade locken till metallåtervinningen ihop med annat blandskrot.
Tar kolven i toppen eller ? jag jagar ju en topp till min motor .
ej säker riktigt om den gör det då ja ej haft dessa saker på någon motor i min ägo. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
G-son

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Synd att kasta gamla grejer som går använda. Det blir trots allt inte lättare att få tag i varken dåliga eller bra grejer att utgå från... och dessa kanske vore perfekta att utgå från för att fräsa ur och pressa in nytt förbränningsrum med centrerat stift? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

G-son skrev:Synd att kasta gamla grejer som går använda. Det blir trots allt inte lättare att få tag i varken dåliga eller bra grejer att utgå från... och dessa kanske vore perfekta att utgå från för att fräsa ur och pressa in nytt förbränningsrum med centrerat stift?
Ja den sämsta av dessa med någon skadad fläns är ett gott ämne. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är det för dumheter att kasta mopeddelar?
Sätt ut topparna här på säljes eller skänk dem till någon behövande. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
NiklasHögberg

tompas11 skrev:Vad är det för dumheter att kasta mopeddelar?
Sätt ut topparna här på säljes eller skänk dem till någon behövande.
ja ja får göra det. ska knåpa ihop en annons i säljes. ja har ju ingen nytta av dem då ja saknar erfarenhet och kunskap att göra dem i gott skick. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan man inte svarva ur den för återställa normalt utrymme i toppen . <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nerfilade Sachstoppar går ju bra att bygga om och borde vara intressant för vissa som utför det arbetet. Ex Roffe, Trimmbutiken, Mopedfantasterna. Fins säkert flera. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de hamnar hos Coolvette (stavas?) han svara snabbt i säljes annonsen. kul att de kommer till nytta. sålde dem för 50:- plus schenker frakt 55:- <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så bra att du följde mitt råd. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
NiklasHögberg

tompas11 skrev:Så bra att du följde mitt råd. :D
Tack för ditt råd. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248