Problem med tillotson-förgasare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmmm jo ja, men samtidigt... Hade en liknande förgasare för många år sen på en annan puch, den var så jävla lättstartad, inte hade jag ngn vakuumanslutning heller.

Ska det verkligen skilja så jeffla mkt mellan förgasare o förgasare eller har jag ngt allvarligare bekymmer att tampas med från grunden?
Har satt ihop motorn efter konstens alla regler, tändning är c:a 2 mm f.öd. (kokusan)

Svårstartad även vid varm motor, fast inte lika svårstartad, får fortfarande pula igång. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Perka
Inlägg: 429
Blev medlem: 12 apr 2009, 23:00
Ort: Sthlm

Inlägg av Perka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Prova med att byta tändstift!!!!!
NGK BP6 Dom är känsliga på stift...... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan de va så enkelt?

Kör med ett B8HS nu med tanke på trimgraden.

Ja iofs... när jag tänker efter så surade den ihop rätt ordentligt i somras med phbg, inte bytt sen dess, så kanske stiftbyte är aktuellt. <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det inte hjälper med nytt stift så kan det vara popoff
trycket som är fel på förgasarn. Googla på det så hittar
du mycket info om menbran förgasare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tycker mig inte hitta ngt om startproblem....
Men... om jag har start/tomgångsbekymmer... ska pop-off trycket då sänkas?

"Pop off pressure you want for most carburetors, 10 to 12 lbs. for gas carbs on 100 cc and up engines. Small gas carbs and engines will like 15 to 20 lbs. Alky engines 7 to 8 ½ lbs. I know these are round numbers and from here it will take some time to find the perfect happy spot with track testing."
saxat från http://karting.4cycle.com/faq.php?faq=ecbirt <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan hjälpa med lägre tryck (lägre tryck = fetare blandning).
Men jag tror det är fel väg att gå. Dom här förgasarna behöver
choke.Det kan vara så att den andra förgasarn du hade helt enkelt
var lite otät, så när du öppnade bensinkranen så läckte det in lite
soppa och motorn startade lätt.På dom mindre (fyrkantiga) menbran
förgasarna så kommer man åt menbranet utifrån så man kan "flöda",
då brukar don starta lätt. Men det går kanske inte på din. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provat med ett stift som jag vet fungerar bra, ingen framgång.
Förgasaren verkar inte suga åt sig soppan som den ska, ser inte att bensin strömmar till i förgasaren (har genomskinlig slang mellan tank och förgasare), men vakuumet är inte stopp i.

Kan det vara otillräckliga pulser från vevhuset som spökar, att dom inte orkar påverka membranet till nålventilen ordentligt??

Har varken choke eller flödare på min HL360A, går det att eftermontera choke? <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För att utesluta ev andra fel så tag loss luftburk och choka med handen.
Funkar detta så får du se till att du kan choka genom att hålla för hålet
i luftburken.Att montera choke går givetvis det med men kräver lite slöjdande.Sedan behöver vi reda ut funktionen på en sådan här förgasare.
Vevhus pulserna går bara till den inbyggda bensin pumpen. Det menbranet
som påverkar nålventilen tar sitt undertryck genom munstyckern. Därför
behövs choke för att starta, det blir helt enkelt inte tillräckligt undertryck
i förgasar halsen när du kickar. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom måste man få fram soppa till förgasaren. Ge den en snaps i stifthålet vid första start, kanske ett par gånger. Sedan när den går får man vara försiktig med gasen innan den börjar svara. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Oh.... hörs rappligt att ha memnbranförgasare... Men jävlar vilken respons på motorn man får å andra sidan :) <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm jaja, jo, man är ju världsbäst :wink:

Provade först med en plåtbit för att choka, å jo nog tände fanskapet till på andra eller tredje kick, men blev dyngsur på stiftet direkt.

Rev isär hela härligheten, inkl hemsnidad insugsplatta... Såg då att pkn-mtrl hade tätat sig in litet i vakuumhålet på förgasaren. Nästa bekymmer var att det var connection mellan insug och impulshål... Ridå...

Funderar på om man skulle fått tag på en plattrackare till "fuel stacken" med vakuumuttag... Finns det?

Eller om man skulle fått bytt bort denna mot en med choke?


Upd.....
Håller på att snida till ett chokespjäll som jag ska sätta i adaptern mot luftintaget, sen så ska det bli en omsnidning av nippelmonteringen i insuget så den lajnar bättre mot uttaget i förgasaren.

Undrar om jag rentav måste höja Pop-off? Surade rätt duktigt med grundinställning och tilltäppt luftintag (simulerad choke). Har beställt en fjädersats och pop-off-testpump från the states.... <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Skriv svar