vevstake ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
nurettin
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 sep 2009, 23:00

vevstake ?

Inlägg av nurettin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej jag är ny på detta fina forum
jag har en fråga angående vevstakar ,,vad jag har kunnat se så finns det bara en vevstake till 2vxl och 3vxl stämmer detta
alltså den fysiska storleken
Mvh Nurettin <!-- </EdIndex> --></div>
jerry666
Inlägg: 113
Blev medlem: 11 feb 2009, 00:00
Ort: spånga, stockholm

Inlägg av jerry666 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->samma vevstake till 2+3vxl handväxel! däremot på de fotväxlade är det den större med L17 lager <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Först måste jag fråga om det är till Sachs de menar.
Det finns två olika vevaxlar (kompletta vevstakar) till Sachs 50 motorn
Sachs 2vxl och 3vxl hand har en vevaxel för E15 lager
Sachs 3 och 4vxl fot har en för L17 lager

Sedan är själva vevstaken av samma längd och mått på båda ovanstående. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
nurettin
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 sep 2009, 23:00

Inlägg av nurettin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja vad jag har förstått så finns det olika vevparti en E15 till 2vxl och en L17 till 3vxl men vevstaken är den samma ja??
eller skiljer sig vevstaken i bägge <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, samma vevstake. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
nurettin
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 sep 2009, 23:00

Inlägg av nurettin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->stort TACK för det snabba svaret
MVH Nurettin <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sen finns det ju stakar med oljebrons bussning för kolven, och en variant med nållager. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
nurettin
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 sep 2009, 23:00

Inlägg av nurettin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej nu blev det snurrigt igen !!
den vevstaken som sitter på har inget nållager vid kolvfästet det står även ett nummer på vevstaken (554)
men det sitter nållager vid vevpartiet
nu e frågan om jag köper en vevaxel med nållager kommer denna passa finns det någon standard för vevaxeln till sachs eller måste jag kolla upp måtten ??
MVH <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vAD HAR DU FÖR MOTOR :oops: om vi börjar i rätt ända....

Vad har du för dim på kolvbulten är nästa fråga.....

kanske ett diameter mått på kolven kan vara bra, men inte nödv. staff_36-1

Sen kan du få ett direkt svar, :wink: som det här svamlet du har frågat om tidigare så får du bara gissningar till svar :( <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nurettin skrev:nej nu blev det snurrigt igen !!
den vevstaken som sitter på har inget nållager vid kolvfästet det står även ett nummer på vevstaken (554)
men det sitter nållager vid vevpartiet
nu e frågan om jag köper en vevaxel med nållager kommer denna passa finns det någon standard för vevaxeln till sachs eller måste jag kolla upp måtten ??
MVH
Ett sånt vevparti med stake har ja liggande (3vxl) Italiensk (fab MDP)
min sitter det en bronsbussning i <!-- </EdIndex> --></div>
nurettin
Inlägg: 6
Blev medlem: 16 sep 2009, 23:00

Inlägg av nurettin »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->compact med en fläktkyld 50/3 lfs motor tror jag den heter
kolvbult mätt med tumstock 12mm får jag det till <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ollaolle
Forumsponsor
Inlägg: 226
Blev medlem: 07 okt 2008, 23:00
Ort: ALUNDA.UPPLAND.

Staken.

Inlägg av ollaolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade det här på nätet.

http://forum.moppenet.com/archive/index.php/t-126218.html

Hade. Göran. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: Staken.

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ollaolle skrev:Hittade det här på nätet.

http://forum.moppenet.com/archive/index.php/t-126218.html

Hade. Göran.
Ja det var mycket snack där men inga fakta, jo det om oljan och blålöpta lager.
Ang:Sachs Det är inget fel på en orginalaxel och bussning i kolvbultslagret håller bra . Jag har sett flera nållager i kolvbultsbussningarna som har rasat och följderna av det. Men om jag vill ha mera efekt i motorn väljer jag topp rejsingaxeln. Det grundar jag på att orginalaxeln vrider sig o vevlagret. orginalaxeln är en byggd axel där axeldelarna är iprssade i skinkorna medans topprejsingaxeln har skinka och axel i samma bit. Dessutom går det åt mera kraft att pressa isär topprejsingaxeln.
På mina vassaste snurror har jag topprejsingaxlar, alla över 10 hp.
En av axlarna har jag gjort vevstken själv i aluminium med bussning i brons, för att få en stake som är 10 mm längre.
dom andra har jag krymt i bonsbussning i stålstaken, för att få in 14 mm kolvbult.
På dom vanliga Sachsmotorena upp till 60 cc har jag topprejsingaxlar med nållager. Det är ett antal åkmoppar. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar