Trimning av 60cc trimkit, 7 hk, till Sachs (NTS-cylinder)

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Quencher99
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 sep 2012, 23:00
Kontakt:

Trimning av 60cc trimkit, 7 hk, till Sachs (NTS-cylinder)

Inlägg av Quencher99 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har satt på detta trimkit på min Crescent Compact: http://shop.ettansmopeder.se/trimkit-7hk-60cc-luftkyld-sachs/55-0

Moppen går bra med detta trimkit på men jag vill få den att gå ännu bättre. Jag vill få upp topphastigheten till 75 km/h utan att den blir märkbart svagare. Hur går jag vidare och trimmar detta trimkit på bästa sätt?

Lite detaljer om moppen just nu:
- Framdrev 14
- Bakdrev 28
- Topphastighet: 60-65 km/h
- NTS-cylinder <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa korta ner kröken för att öka varvtalet i motorn. Annars går den inte så mycket fortare med köpestrim. Det blir att fila lite själv eller fixa något bättre avgasrör! <!-- </EdIndex> --></div>
Quencher99
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 sep 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Quencher99 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Testa korta ner kröken för att öka varvtalet i motorn. Annars går den inte så mycket fortare med köpestrim. Det blir att fila lite själv eller fixa något bättre avgasrör!
Bara såga av en bit av avgasröret alltså? Hur mycket då och hur mycket kan det göra?

Jag läste detta, som du väl har skrivit: http://hem.passagen.se/veteranarn/
Blir till att börja fundera på vart man vågar börja fila då :)

Inget speciellt man ska tänka på när man har NTS-cylinder? Jag har ett svagt minne av att jag läst något om att portarna inte låg helt perfekt (men jag kan ha fel) <!-- </EdIndex> --></div>
Quencher99
Inlägg: 19
Blev medlem: 03 sep 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Quencher99 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Quencher99 skrev: Jag läste detta, som du väl har skrivit: http://hem.passagen.se/veteranarn/
Blir till att börja fundera på vart man vågar börja fila då :)
Sidan om portning under Sachs trimning, menade jag... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
glava
Forumsponsor
Inlägg: 172
Blev medlem: 17 aug 2009, 23:00
Ort: Glava, Värmland

Inlägg av glava »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bort insatsen ur ljuddämparen och montera ett bättre luftfilter så blir det skillnad.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
glava skrev:Ta bort insatsen ur ljuddämparen och montera ett bättre luftfilter så blir det skillnad..
Att ta ur insatsen gör ingen nytta, det bara brölar mer!
Quencher99 skrev:
Bara såga av en bit av avgasröret alltså? Hur mycket då och hur mycket kan det göra?

Jag läste detta, som du väl har skrivit: http://hem.passagen.se/veteranarn/
Blir till att börja fundera på vart man vågar börja fila då :)

Inget speciellt man ska tänka på när man har NTS-cylinder? Jag har ett svagt minne av att jag läst något om att portarna inte låg helt perfekt (men jag kan ha fel)
Jag brukar korta ner någon decimeter. Det brukar göra några kilometer till!

NTS har nog ingen vidare gjutning om jag minns rätt. Så du kanske vinner lite till om du putsar upp kanalerna och ser till så allt är rakt och fint, samt så spol öppnar/stänger samtidigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
glava
Forumsponsor
Inlägg: 172
Blev medlem: 17 aug 2009, 23:00
Ort: Glava, Värmland

Inlägg av glava »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gjorde skillnad för mig iaf :shock: på just en sån där sachs-jamarcoldämpare.. och gick ännu bättre sen med kortare krök och filad cylinder :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
glava skrev:Gjorde skillnad för mig iaf :shock: på just en sån där sachs-jamarcoldämpare.. och gick ännu bättre sen med kortare krök och filad cylinder :D
Kör med Jamarcol på Athena 80cc, med insatts. Går inte fortare utan den, bara låter mer. :P <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar