Flinta tändning!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
orjanmalm
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Kontakt:

Flinta tändning!

Inlägg av orjanmalm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan någon förklara för mej hur man ställer tändningen på en flinta?
Har nya brytare och ny tändspole på min stefa tändplatta.
Tändplattan sitter med 3 skruvar i plattan som har 1 cm avlånga hål, hur ska plattan sitta? (man kan vrida den 1 cm) ska man vrida den max åt något håll? och vad ska jag ha för brytaravstånd i öd? Har micklat åt alla håll hela dan utan att få den att varva ur..motorn tänder och går men är mkt svag. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->brytare 0,3-0,35. skall öppna ca 2-2,5 mm innan öd.

att den är slö kan bero på mycket, <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
orjanmalm
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av orjanmalm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev:brytare 0,3-0,35. skall öppna ca 2-2,5 mm innan öd.

att den är slö kan bero på mycket,
Ska brytarna börja öppna när kolven har 2 - 2,5 mm kvar till topp? och öppnas som mest 0,3 - 0,35 mm ?
Motorn är nyrenoverad. Nya lager och packboxar. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jupp <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
orjanmalm
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av orjanmalm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du vet inte vilken position tändplattan ska ha? man kan ju vrida den ganska mkt? spåren är ju 1 cm. Man flyttar ju tändplattan typ 2 cm om man vrider den höger-vänster. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska ha o ska ha du får ställa som sades 2-2.5 mm innan öd. sen kan man ju alltid laborera fram eller tillbaks, men man kan säga att ju mer trim du har på (läs varv) så mer förtändning dvs vrid plattan mot rotationsrikningen. Fast då tappar du lite lågvarvsegenskaper. Sen ska ju brytarna kondingen tändspolen tändkabeln tändhatten tändstiftet oxå vara friska. samt friska packboxar inget annat läckage i vevhuset eller vid cylfoten eller toppen för att det ska gå bra. Rätt värmetal på stiftet är oxå viktigt samt att avgassystemet inte är igensotat, <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
orjanmalm
Inlägg: 28
Blev medlem: 27 aug 2012, 23:00
Kontakt:

Inlägg av orjanmalm »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okej tack! tänkte om de fanns några "grundinställningar" på plattan. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar