<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan någon förklara för mej hur man ställer tändningen på en flinta?
Har nya brytare och ny tändspole på min stefa tändplatta.
Tändplattan sitter med 3 skruvar i plattan som har 1 cm avlånga hål, hur ska plattan sitta? (man kan vrida den 1 cm) ska man vrida den max åt något håll? och vad ska jag ha för brytaravstånd i öd? Har micklat åt alla håll hela dan utan att få den att varva ur..motorn tänder och går men är mkt svag. <!-- </EdIndex> --></div>
Flinta tändning!
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Motorn är nyrenoverad. Nya lager och packboxar. <!-- </EdIndex> --></div>
Ska brytarna börja öppna när kolven har 2 - 2,5 mm kvar till topp? och öppnas som mest 0,3 - 0,35 mm ?volvomannen skrev:brytare 0,3-0,35. skall öppna ca 2-2,5 mm innan öd.
att den är slö kan bero på mycket,
Motorn är nyrenoverad. Nya lager och packboxar. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska ha o ska ha du får ställa som sades 2-2.5 mm innan öd. sen kan man ju alltid laborera fram eller tillbaks, men man kan säga att ju mer trim du har på (läs varv) så mer förtändning dvs vrid plattan mot rotationsrikningen. Fast då tappar du lite lågvarvsegenskaper. Sen ska ju brytarna kondingen tändspolen tändkabeln tändhatten tändstiftet oxå vara friska. samt friska packboxar inget annat läckage i vevhuset eller vid cylfoten eller toppen för att det ska gå bra. Rätt värmetal på stiftet är oxå viktigt samt att avgassystemet inte är igensotat, <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh