Misstaget?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Misstaget?

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En story som är värd att berätta men som kanske framstår som korkad:

Våren 2011 hade jag inte växlat till mopeder, i tankarna fanns att jag skulle bygga en racemoppe men jag hade en bigblock Camaro som tog all tid.

Jag scannade dock annonser dagligen för att kolla vad som dök upp och en dag såg jag en nyinsatt annons på Blocket.

Den gällde en gammal och risig knattespeedway med handväxlad Sachsmotor, ett överprisat renoveringsobjekt.

På en av bilderna fanns där en motor som likande en Sachs crossmotor så jag ringde upp killen.

Han hade fått sweedwaymaskinen av svärfadern och lite grejor till, bland annat motorn, meningen var att han skulle ställa i ordning den till sonen men det blav aldrig av och nu skulle dom flytta och grejorna skulle bort.

Jag frågade lite om den lösa motorn, bad honom maila lite bättre bilder och sedan skulle vi höras på nytt.

Bilderna kom och jag såg att det var en motor som liknade en 50S och jag tyckte det var intressant, slog en signal på nytt för att kolla om han ville sälja motorn löst vilket var OK, han satte själv priset till 500 kronor
varpå jag meddelade att jag tog den, -"håll den, jag är där om några timmar".

Jag och frugan satte oss i bilen och körde dom 30 milen till Kalmar och letade upp säljaren, växlade några ord, kollade grejorna, betalade och drog hem igen.

Killen hade fått fler samtal om motorn medan vi var på väg men han stod vid sitt ord.

När jag inspekterat grejorna några dagar senare så ingick motorblocket, två cylindrar med tillhörande toppar varav ett set var en Zeta, ett par förgasare, en inplastad Zündapptopp, ett speedwayluftfilter och lite andra grejor.

Jag kroknade dock när bägge cylindrarna hade krom- eller nicasilsläpp, dessutom så skorrade vevaxlen när jag roterade motorn, den gick även lite ojämt så jag insåg att en renovering var nödvändig, alla växlarna verkade fungera så det hade kanske räckt med en ny vevaxel och lager.

Efter en inre uppgörelse åkte hela klabbet upp på Tradera, Zündapptoppen för sig och Sachs-grejorna i ett paket.

Totalaffären blev skaplig för min del, soppan kostade 700 spänn, grejorna kostade 500 och när jag sålde dom fick jag nästan 7000.

Dock har jag funderat lite på om jag skulle ha behållt motorn till ett kommande bygge.

Motorn:
Bild

Typskylten:
Bild

Vad framgår av typskylten mer än att motorn var sexväxlad?

Vad kostar det att byta vevaxel på en sådan rova?
Kan ju vara bra att veta om man skulle fynda fler gånger... :wink:

En del av stålarna gick till en ny vacuumförgasare till Camaron men det var roligare att köra med Holley 800 dubbelpumpen men det är en annan historia... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jadu, synd du sålde! Det är rejäla motorer det där! :)

En sådan stör också högt på min önskelista! <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaså motorn fanns här i Kalmar??? :shock:

Synd man en dålig kollare på blocket annars hade du sluppit och behöva åkt så långt... 8)

Kul berättelse jag gillar sånt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Jaså motorn fanns här i Kalmar??? :shock:

Synd man en dålig kollare på blocket annars hade du sluppit och behöva åkt så långt... 8)

Kul berättelse jag gillar sånt :wink:
Jo, det var väl oxå tur att säljaren var ärlig och stod för sitt löfte, han kunde ju ha meddelat mig att han fått ett bättre bud.

Det leder dock in på en fundering om moral, skulle jag ha påpekat att motorn var värd långt mer än de 500 han begärde eller gjorde jag rätt?
Han hade ju ingen aning om vad som fanns i lådan men å´ andra sidan så satte han själv priset och jag bara accepterade det. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Synd på så rara ärtor :wink: En vevaxel kosta ca 1200 en bättre från VRM kostar 5000 :-
En bra vevstake kostar 800 :- <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Coolvette skrev:Det leder dock in på en fundering om moral, skulle jag ha påpekat att motorn var värd långt mer än de 500 han begärde eller gjorde jag rätt?
Inga problem du gjorde helt rätt och jag hade gjort detsamma. :D

Säljaren fick de han begärde och därmed har du gjort rätt för dig. :)

Ibland säljer folk saker billigt bara för att snabbt bli av med det. Konsten är att vara först på plats. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son

Inlägg av G-son »

Coolvette skrev:Det leder dock in på en fundering om moral, skulle jag ha påpekat att motorn var värd långt mer än de 500 han begärde eller gjorde jag rätt?
Gillar inte att lura av folk dyra grejer för struntsummor. Gillar å andra sidan inte att köpa grisen i säcken heller, så en lös motor med okänd historia och ingen möjlighet att testa/riva och inspektera ska vara billig.

Köpte i somras en YZ80-motor utan cylinder, tändning etc, jag visste att någon gammal YZ-motor ska innehålla en 5-växlad låda och ett antal modeller ska ha en bättre koppling som går använda till Yamahamopparna men hade inte en susning om ifall detta var rätt motor, om delarna i den var friska, och det enda säljaren kunde säga att den hade samlat damm i garaget i flera år.

Han begärde 50kr för motorn, jag räknade med att ha hyfsad chans att hitta en användbar koppling och en liten chans att hitta en användbar växellåda så det var värt dom pengarna för att chansa. När jag öppnar motorn hittar jag en skadad koppling som kanske går rädda om man tycker att det är värt att lägga jobb på avslagen aluminium, men den oväntat goda nyheten var att jag hittade en frisk 5-växlad låda som ska gå använda i DT50MX.

Hade kunnat betala mer för motorn baserat på att jag var rätt säker på att hitta rätt koppling i den, men med facit i hand så fanns det ju inget att hämta där. Som sagt, okända grejer behöver vara billiga om man inte vill få otrevliga överraskningar vid närmre inspektion... Nu sålde jag min DT50MX en eller två veckor senare så här står jag med en 5-växlad låda jag inte har nån användning för nu. :roll: Jaja, den äter inte bröd liggande i garaget, antingen får jag nytta av den i framtiden eller så får väl nån annan som behöver den köpa den nån gång. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->man kan fundera lite på det där med affärer.
inte kul att känna att man lurar nån . (eller blir lurad)

men kan man tänka sig att säga så här till en säljare som begär 500 för en motor:
"nä du, det där är för billigt ! den där kan jag få 7000 för om jag säljer den i bitar så du får minst 4000 av mig" :shock:
inte jag i alla fall

:lol: :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

G-son skrev:Gillar inte att lura av folk dyra grejer för struntsummor. Gillar å andra sidan inte att köpa grisen i säcken heller, så en lös motor med okänd historia och ingen möjlighet att testa/riva och inspektera ska vara billig.
Jo, det är väl lite så jag tänker, jag körde 30 mil enkel resa och skulle lika gärna ha fått se en låda sopor, knappt värda det begärda.

Som säljare har man ju också ett intresse i att kolla hur marknadspriserna ligger till för just det man vill sälja.

Hur det gick med speedwaymaskinen som han ville göra av med vet jag inte, annonsen fanns kvar länge så det var nog inte så lätt.

Om jag bara hade hittat detta eminenta forum hade jag säkert ställt frågan här innan jag bestämde mig för att sälja motorn men det är ju lätt att vara efterklok... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Skriv svar