Våren 2011 hade jag inte växlat till mopeder, i tankarna fanns att jag skulle bygga en racemoppe men jag hade en bigblock Camaro som tog all tid.
Jag scannade dock annonser dagligen för att kolla vad som dök upp och en dag såg jag en nyinsatt annons på Blocket.
Den gällde en gammal och risig knattespeedway med handväxlad Sachsmotor, ett överprisat renoveringsobjekt.
På en av bilderna fanns där en motor som likande en Sachs crossmotor så jag ringde upp killen.
Han hade fått sweedwaymaskinen av svärfadern och lite grejor till, bland annat motorn, meningen var att han skulle ställa i ordning den till sonen men det blav aldrig av och nu skulle dom flytta och grejorna skulle bort.
Jag frågade lite om den lösa motorn, bad honom maila lite bättre bilder och sedan skulle vi höras på nytt.
Bilderna kom och jag såg att det var en motor som liknade en 50S och jag tyckte det var intressant, slog en signal på nytt för att kolla om han ville sälja motorn löst vilket var OK, han satte själv priset till 500 kronor
varpå jag meddelade att jag tog den, -"håll den, jag är där om några timmar".
Jag och frugan satte oss i bilen och körde dom 30 milen till Kalmar och letade upp säljaren, växlade några ord, kollade grejorna, betalade och drog hem igen.
Killen hade fått fler samtal om motorn medan vi var på väg men han stod vid sitt ord.
När jag inspekterat grejorna några dagar senare så ingick motorblocket, två cylindrar med tillhörande toppar varav ett set var en Zeta, ett par förgasare, en inplastad Zündapptopp, ett speedwayluftfilter och lite andra grejor.
Jag kroknade dock när bägge cylindrarna hade krom- eller nicasilsläpp, dessutom så skorrade vevaxlen när jag roterade motorn, den gick även lite ojämt så jag insåg att en renovering var nödvändig, alla växlarna verkade fungera så det hade kanske räckt med en ny vevaxel och lager.
Efter en inre uppgörelse åkte hela klabbet upp på Tradera, Zündapptoppen för sig och Sachs-grejorna i ett paket.
Totalaffären blev skaplig för min del, soppan kostade 700 spänn, grejorna kostade 500 och när jag sålde dom fick jag nästan 7000.
Dock har jag funderat lite på om jag skulle ha behållt motorn till ett kommande bygge.
Motorn:

Typskylten:

Vad framgår av typskylten mer än att motorn var sexväxlad?
Vad kostar det att byta vevaxel på en sådan rova?
Kan ju vara bra att veta om man skulle fynda fler gånger...

En del av stålarna gick till en ny vacuumförgasare till Camaron men det var roligare att köra med Holley 800 dubbelpumpen men det är en annan historia...