Flakmoped 1189

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
BigC

Flakmoped 1189

Inlägg av BigC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick ett ryck i somras att jag skulle köpa och renovera en flakmoped :) Har ingen direkt kunskap om motorer eller renovering sen tidigare och ser detta som en kul utmaning =))

Hittade denna flaka på blocket som jag tyckte hade rätt pris och var i (enligt mig) lagom renoveringsbehov
Bild
[/img]

Jag började med att ta massa bilder från alla vinklar för att dokumentera hur det såg ut innan jag plockar isär moppen.
Och för att hålla koll på alla delar och skruvar tog jag foto och nr på dessa och la i plastmuggar.
Vågar ju inte lägga allt i en spann :/

Bild
Bild

Blev totalt 47 muggar med bussningar,skruvar & lager mm..
Ordning och reda!

Nu när flakan är helt nerplockad börjar jag kolla mig för hur jag lättast slipar ner ramen och kommer fram till att det blir att blästra!
Hör mig för hos lokala blästerfirman, men inget större intresse för dom att ta min ram. Så jag får en ide att tillverka ett eget blästerskåp av en 1000l IBC container! Efter en helg ute på jobb var den klar.
Bild
Bild
Bild

Det som kostade var blästerpistol, handskar & sand, resten låg och skräpade på jobb :) Obs! Rekomenderar inte biltemas blästerpistol!

Då är fälgarna blästrade och redo att målas, vilket jag kommer göra med AutoK Grundfärg och Multona 0026 som jag tycker är nära orginal

Bild

Sen var det ram och tank (Har inte bestämt mig för om jag ska renovera bakskärm eller köpa ny) Målar iaf ramdelar med AutoK Grundfärg, Ettans.se gröna flakmoppespray och Motip klarlack.

Bild

Torkas! Sen blir det slipning och klarlack.

Fortsättning följer... <!-- </EdIndex> --></div>
h.krusell

Inlägg av h.krusell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bra jobbat!

Smart lösning med blästerskåpet! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Smart tänkt med blästern. Har tillgång till en sån behållare men det tar alldeles för mycket plats att ha den hemma. <!-- </EdIndex> --></div>
BigC

Inlägg av BigC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack :) Ja det är inget man vill ha i radhusgaraget direkt. Jag har tur och kan ha den på jobb <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser ju riktigt bra ut, fortsätt så! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ser ofta annat på bilderna. dessutom är jag yrkesskadad. Jag ser virkestravar.
Men blästerskåpet blev bra.
Min svåger byggde av spånskivor. Hela BMW n i delar var där. <!-- </EdIndex> --></div>
BigC

Inlägg av BigC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag jobbar med tryckimpregnering, därav virkespaketen
Hela bildelar i ett skåp!! Kunde han stå inne i skåpet när han blästrade? <!-- </EdIndex> --></div>
BigC

Inlägg av BigC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då var nästa ramdel strippad från styrlagerskål & styrlagerkrona. Bara låset som ska borras ut, sen in i blästerskåpet!

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
BigC

Inlägg av BigC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Putsa putsa putsa.... =)

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Grymt.

Just nu saknar jag inspiration och motivation men det kommer väl.... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
BigC

Inlägg av BigC »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack!

Själv har man moppen i huvet hela tiden... Håller kanske på att bli moppenörd :)

Hoppas du får tillbaka din inspiration och motivation, kanske hjälper om du lyssnar på denna

http://www.youtube.com/watch?v=JIfSwMo1s2w <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar