Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nej din gång hade jag glömt bort :oops: moppens alltså menar jag :lol:
min den dog sen tvärdöd ingen gnista :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:nej din gång hade jag glömt bort :oops: moppens alltså menar jag :lol:
min den dog sen tvärdöd ingen gnista :roll:
Ja, det är definitivt Department of Silly Walks på den... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Försiktig optimism idag!! :D
I vacker höstsol men iskall vind gav jag mig iväg på den emotsedda provturen. Jämfört med tidigare är Scoteretten nu svårstartad, eller rättare, svår att hålla igång kall. Det gäller att ha fingertoppskänsla på choken så den varken storknar eller dör på tomgång eller vid gaspådrag. Men efter lite tomgångskörning och gasande kom jag i alla fall iväg. Körde den vanliga vägen runt, runt i området som värsta tonåringen, allt för att ha så kort väg hem som möjligt när moppen väl ger upp. MEN DET GJORDE DEN INTE! :D
Till sist kände jag inte mina fingrar längre (glömt handskar... :roll: ) men moppen höll stadiga 30+ på plan väg och fixade backarna ungefär lika bra som tidigare.
Så körde jag glad och nöjd hem igen och i sista backen HOST, HOST, PUTT, PUTT! cocos_acc.gif Visade sig dock att jag kört tanken så tom att den inte fixade motlutet (fattar varför de flyttat bensinkranen bakåt på senare modeller). Lyckades skaka fram den soppa som fanns och med den i flottörhuset hoppade motorn igång och jag kunde köra hem. Fyllde upp med den resterande skvätt bensin jag hade och gav mig ut på en kortare tur bara för att se att det VERKLIGEN var soppatorsk. Och den gick åter snällt på denna lilla provtur.
:)
SÅ, vad hindrar mig då från vilt jubel? Ja, dels har jag lärt mig att inte ropa hej förrän jag passerat bäcken med ett par mil, dels var det VÄLDIGT kallt idag och jag körde utan sidokåporna (tanken därmed var att snabbt kunna spruta startgas på cyllen om den började gå dåligt för att avslöja ev läckande toppackning). Men som sagt, försiktig optimism och mer provkörning en annan dag! staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Verkar lovande thumb_up
Nu håller vi tummarna för dig och hoppas att du snart ska kunna ge dig iväg och känna trygghet bakom benskydd och styre slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu börjar de likna nånting janne. min skoterett går som en klocka startar på 3:e kicken me lite choke sen får den puttra på tomgång ett ögonblick. sen kan man lugnt puttra iväg. har vart lite pyssel att få bra tomgång eftersom förgasaren ej har tomgångsskruv. men ja ropade hem en med tomgångsskruv igår kväll för 70 kronor. de va lagom pris tycker jag. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:nu börjar de likna nånting janne. min skoterett går som en klocka startar på 3:e kicken me lite choke sen får den puttra på tomgång ett ögonblick. sen kan man lugnt puttra iväg. har vart lite pyssel att få bra tomgång eftersom förgasaren ej har tomgångsskruv. men ja ropade hem en med tomgångsskruv igår kväll för 70 kronor. de va lagom pris tycker jag.
Med tomgångsskruv, menar du den som trycker på trotteln underifrån? Den har jag varit på och skruvat på men jag har fått offra lugn tomgång när den är varm för att den ska gå alls på tomgång kall. Men man ska ju starta på 1/4 gas så det funkar ju ändå. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kunde förstås inte hålla mig från garaget igår kväll. När jag skruvade tillbaka sidokåporna upptäckte jag att min hemkörda elfläkt inte gick. Testade den på en transformator och den gick så problemet ligger troligen i likriktaren. Men jag skruvade i alla fall loss vänster sidokåpa för att se att ingen kabel lossnat ur sockerbiten. Nej, alla kablar satt där men däremot hade min hemsvetsade plåtstos till insuget vibrerat loss under den kåplösa provkörningen och ligger väl på en gata någonstans... :shock:
Jaja, jag letade raskt upp ett koniskt och ihåligt plasthandtag till en isskrapa och sågade av det i lämplig längd och vips hade jag en "tratt" att köra igenom plåten och vidare in i insugningsslangen så slangen låses i rätt läge. När jag skulle sätta tillbaka kåpan gjorde jag dock en intressant upptäckt: Hålet i plåten där slangen mynnar och det lilla runda hålet i sidokåpans "luftburk" låg inte mitt för varandra! :shock: De var förskjutna så mycket att bara en area motsvarande kanske halva det lilla hålet var öppen för luft med kåpan monterad! 22_yikes.gif
Minnesgoda läsare kanske kan erinra sig att jag nämnt att jag inte kunnat montera kåpans fästskruv under sadeln då rambågen därunder troligen fått en kyss. Har inte tänkt på att då har plåten som insugningsslangen mynnar i förstås också rört sig, bort från det andra hålet! Rena slumpen att jag kollade det nu!
I framtiden får jag väl hemfalla åt riktningsarbeten men så länge sågade jag helt enkelt upp en förlängning av hålet i sidokåpsburken så luften kommer in ordentligt.
Vad luftgrejen kan ha gjort vet jag inte, det känns ju som den snarast borde funkat som en choke och gett fetare blandning men kanske har förgasaren fått för lite och för varm (tjuv)luft och drabbats av ånglås? Å så i kombination med ett kinkigt munstycke...Hmmm...vad tror ni? :hmm:
Nästa provtur bli i alla fall med kåporna monterade och REJÄLT med bensin i tanken... staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du har inte funderat på att ge ut en bok av den här historien... :Idea: biggrin <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->precis den skruven som tryckr underifrån. har en förgasare på nu som inte har den skruven de fungerar de med. men vill ha mer möjlighet att justera tomgången med trotteln. o 69 kronor för en förgasare va lagom. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Du har inte funderat på att ge ut en bok av den här historien... :Idea: biggrin
Jo, faktiskt... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:precis den skruven som tryckr underifrån. har en förgasare på nu som inte har den skruven de fungerar de med. men vill ha mer möjlighet att justera tomgången med trotteln. o 69 kronor för en förgasare va lagom.
69 kr för en HEL förgasare?? :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nja den e inte riktigt komplett. flottörlock och flottör finns samt chokespjäll. så de som saknas e trottel o lock. men de har ja ju hemma. hehe. tyckte inte 69 kronor va så farligt ändå. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej, verkligen inte! På en marknad fick jag ge 50kr för ett HELT tomt hus. Dessutom borrat, men det var å andra sidan poängen. Grattis till ett gott köp! :D <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->okok med andra ord gav ja lagom mkt för den förgasaren ja fick tag på. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår ropade jag in en ny (för mig, alltså...) ljuddämpare på Tradera för 22 kr! OK, inte världens fagraste men säkert betydligt bättre än min konservburkslagade och till det priset... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar