Balansering vid byte av kolv
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
Balansering vid byte av kolv
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, skall byta till en dubbelt så tung kolv i min Zundapp.
För att behålla samma balans-faktor så finns 2 alt.
1. Tynga ned veven på motsatt sida vevbult.
2. Lätta veven samma sida som vevbult.
Vilket kommer funka bäst (minst vibrationer).
Mvh Peter <!-- </EdIndex> --></div>
För att behålla samma balans-faktor så finns 2 alt.
1. Tynga ned veven på motsatt sida vevbult.
2. Lätta veven samma sida som vevbult.
Vilket kommer funka bäst (minst vibrationer).
Mvh Peter <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Balansering vid byte av kolv
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
För en vanlig åkmoppetrimning är det nog onödigt att lägga ner jobb på
Sätt ihop grejorna som dom är och åk <!-- </EdIndex> --></div>
Vad pratar vi om för "trimningsgrad"?Skunkworkz skrev:Vilket kommer funka bäst (minst vibrationer).
Mvh Peter
För en vanlig åkmoppetrimning är det nog onödigt att lägga ner jobb på
Sätt ihop grejorna som dom är och åk <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers 

-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
-
- Inlägg: 3240
- Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
- Ort: SMEBACKEN
- Kontakt:
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du ska köra med runt 50% balansfaktor om du ska varva friskt.
Dålig balansfaktor tar på toppvarv och frestar prylarna.
Svårt att ta det så här och förklara,men sök på balans, faktor eller skicka ett pm så får du ett dokument på hur du ska gå tillväga.
endera kan du köpa vikt medaljonger hos VRM eller ta fräsar som har hög vikt faktor eller lätta med hål i i den tunga sidan (vevstaksidan)
Och fylla hålen med lättare matrial.
Är det ingen extrem maskin som ska varvas massor så funkar det ändå,
Om nu kolven inte är hysteriskt stor eller tung.
<!-- </EdIndex> --></div>
Dålig balansfaktor tar på toppvarv och frestar prylarna.
Svårt att ta det så här och förklara,men sök på balans, faktor eller skicka ett pm så får du ett dokument på hur du ska gå tillväga.
endera kan du köpa vikt medaljonger hos VRM eller ta fräsar som har hög vikt faktor eller lätta med hål i i den tunga sidan (vevstaksidan)
Och fylla hålen med lättare matrial.
Är det ingen extrem maskin som ska varvas massor så funkar det ändå,
Om nu kolven inte är hysteriskt stor eller tung.

-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hasse;
Cylinder från en Sthil 070 såg.
fatchance;
Utveckla gärna, dom herrarna vet vad dom snackar om.
Conrad;
Är det bättre att vikta upp än att lätta?
Mats T
Jo jag vet hur man mäter o hur balanseringen funkar men
vilket av alternativen är bäst. Och ja , kolven är stor o tung.
Mvh Peter <!-- </EdIndex> --></div>
Cylinder från en Sthil 070 såg.
fatchance;
Utveckla gärna, dom herrarna vet vad dom snackar om.
Conrad;
Är det bättre att vikta upp än att lätta?
Mats T
Jo jag vet hur man mäter o hur balanseringen funkar men
vilket av alternativen är bäst. Och ja , kolven är stor o tung.
Mvh Peter <!-- </EdIndex> --></div>