Balansering vid byte av kolv

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Balansering vid byte av kolv

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej, skall byta till en dubbelt så tung kolv i min Zundapp.
För att behålla samma balans-faktor så finns 2 alt.
1. Tynga ned veven på motsatt sida vevbult.
2. Lätta veven samma sida som vevbult.
Vilket kommer funka bäst (minst vibrationer).

Mvh Peter <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3570
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Re: Balansering vid byte av kolv

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skunkworkz skrev:Vilket kommer funka bäst (minst vibrationer).

Mvh Peter
Vad pratar vi om för "trimningsgrad"?
För en vanlig åkmoppetrimning är det nog onödigt att lägga ner jobb på
Sätt ihop grejorna som dom är och åk <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men Braxen, nu var det ju Zyndapp, där är det noga, för att slippa ras. <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OK, om det nu var en Sachs hur gör man då om man ökar kolv vikten
från 100g till 200g? Det har ingenting med hållbarhet att göra enbart
komfort. <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Inlägg: 3240
Blev medlem: 03 dec 2008, 00:00
Ort: SMEBACKEN
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu Conrad ska du vara snäll,jag har då sett flera rasade sachsmotorer än rasade zundappar säkert du med som åker sachs . :P <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja att jag har sett flera rasade Sachs är inte konstigt. Här har inte varit en Zyndapp på 35 år. Klart man inte ser dom.
Jag tycker inte det är skillnad med en 48 mm kolv mot en som är 38 mm orginal. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Jag tycker inte det är skillnad med en 48 mm kolv mot en som är 38 mm
:shock: :shock: De e ju 10mm!! Du har inte funderat på Läsglasögon?? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo just 10 mm. Orginal i Sachs 38 mm och när man monterar en Athena 80 cc är kolven 48 mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blir skillnaden lite mer på min 39mm till 58mm. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->58! Får man fråga vad det är för cylinder du tänker kränga dit. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Enligt Jan Thiel och Overmars är det "bara" att flytta kolvbultsläget i kolven! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det skall bli lite vassare förstår jag med dom måtten. Borra ur skinkorna och klämm i lite volfram. <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du ska köra med runt 50% balansfaktor om du ska varva friskt.
Dålig balansfaktor tar på toppvarv och frestar prylarna.
Svårt att ta det så här och förklara,men sök på balans, faktor eller skicka ett pm så får du ett dokument på hur du ska gå tillväga.
endera kan du köpa vikt medaljonger hos VRM eller ta fräsar som har hög vikt faktor eller lätta med hål i i den tunga sidan (vevstaksidan)
Och fylla hålen med lättare matrial.

Är det ingen extrem maskin som ska varvas massor så funkar det ändå,
Om nu kolven inte är hysteriskt stor eller tung.

:) <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hasse;

Cylinder från en Sthil 070 såg.


fatchance;

Utveckla gärna, dom herrarna vet vad dom snackar om.


Conrad;

Är det bättre att vikta upp än att lätta?


Mats T

Jo jag vet hur man mäter o hur balanseringen funkar men
vilket av alternativen är bäst. Och ja , kolven är stor o tung.

Mvh Peter <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Inlägg av Hasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skunkworkz skrev:
Cylinder från en Sthil 070 såg.

Kul ide'. Var tvungen å googla lite. 40 slag, 106cubik i dom. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar