Trimning av Sachsmotor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Tomas
Forumsponsor

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
hammonddme100 skrev: 1136:an är en härlig moped. min är helt original...t.o.m. originalverktygen ligger på plats där bak, men även min moped har ett härligt patinerat skick.
Köpte den av min morfar när jag fyllde 15 en gång i tiden.
Min är svärfars, fick låna hem den för att fixa igång för några år sen. Men han brukar prata om den som min nu, så jag antar att den är det :wink:
Frun brukar iofs hävda att den är hennes, att hon fick den när hon var 15, men det ignorerar jag...

Verktygen skulle jag vilja få tag på... Har du flödarförlängaren kvar också?
Kan inte köra med min för närvarande, kopplingslagret har ett glapp på ca 2 mm (ja, två millimeter!).

Mvh, Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
hammonddme100

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, flödarförlängaren sitter på plats.
Det enda jag saknar är en ny hastighetsmätarwire, och så är drivningen till hastighetsmätaren trasig i kåpan....typiskt Sachsproblem har jag hört.

Den ska få sig en genomgång i vinter med nya stötdämpargummin bak och nya däck osv, så kommer den ut till våren lagom när den fyller 50...

Jag har hört att just vår färgkombination med orange och vit ska vara ovanlig. Vet du om det är så?

Jag har ju sett några stycken på bild i och för sig men... <!-- </EdIndex> --></div>
Tomas
Forumsponsor

Inlägg av Tomas »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har för mig att "rakettjejerna" sagt att de är ovanliga uppe hos dem iallafall. Och man ser oftare andra färgkombinationer, tycker jag.
Hastmätardrivningen är paj på min också. Tror jag har telnr till en som sålde på en marknad jag var på. Hör av mig om jag hittar det.

/Tomas <!-- </EdIndex> --></div>
--
Mustang 579 Sport -57
Crescent 1136 -59
Monarscoot 901269 -69
Zündapp 422 -56
Suzuki GT380 -72
Triumph Bonneville T120 -19
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag såg ditt PM. Tackar för hjälpen !

Jag var ute i garaget förut och hittade en vänsterkåpa till i röran.
Såg ut som om den drivningen var hel.
Det ska testas, bara jag får tummen ur och köpa en wire...
Den gamla wiren har tyvärr försvunnit, så jag vet ju inet exakt hur lång den ska vara.....hm.... <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[quote="hammonddme100"]Det DÄR var intressant läsning, men antagligen lite för tufft jobb för mig tror jag.
Jag är nog lite bekväm ändå, och vill ha lite mer "plug and play"...*S*
.........quote]

Finns ju alltid EKF alternativet "annan slaglängd"
4-pet sachs med möjlihet till 80cc cylle "plug and play"

passande cylle
http://mopshop.de/shop/product_info.php?cat0=441&cat1=460&cat2=705&cat3=WnlsaW5kZXItS2l0cw==&products_id=4061&osCsid=a886dc63e3c114227d4b9f61e7aa5601 <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag har försökt att kika efter de där EKF-motorerna. De är minsann inet lätta att hitta.
Det hade ju annars varit ypperligt med 80cc cylinder som du säger.
Då får nog Zundapparna svårt...*S* <!-- </EdIndex> --></div>
monark 50s

Inlägg av monark 50s »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns nån EKF på blocket, men det kostar ju om det ska smaka så gott som att rasta en zündapp! <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur känner man igen en EKF-motor då, utan skjutmått occh mätverktyg?
Har dom EKF märkning på märkplåten ? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

hammonddme100 skrev:Hur känner man igen en EKF-motor då, utan skjutmått occh mätverktyg?
Har dom EKF märkning på märkplåten ?
Japp

kolla på länken
en kille där som har en bild på motorplåten

http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about355.html&highlight=ekf <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ah, så det är så det ser ut! Tackar ! <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu blir det nog strax en beställning från mopedfantasterna på ett topplock i alla fall. Troligen en 60cc cylinder också. <!-- </EdIndex> --></div>
mopednicke

Inlägg av mopednicke »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->men är det inte onödigt att sätta på en dt eller mt5 cylle på dessa motorer varför inte köpa en sådan motor i så fall kan man ju sätta i både 5 och 6 växlat i den om man inte tycker det räcker med 4. <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur fort tänker du åka? Är det 100+ vi pratar om eller...om inte:
Har själv en Compakt med Sachs original 4,3hk sats och två kugg drevat fram, det räcker iallafall till för att rasta de ostrypta "tupperwaremoppar"som vågat sticka upp.
Jag tycker det verkar som om de nya cyllarna går dåligt, även 60-kubikarna. Mitt luddiga minne av tonåren vill mena att det gick fortare då än idag, iallafall 60-kubikarna. Tror att jag smiskar en ny 60cc med min 4,3:a men jag har inte haft tillfälle att kolla än. Ska dreva om bak också för att få en lugnare gång, men just nu lyfter den framhjulet både på ettan och tvåan med bara gaspådrag så nog rör den på sig. Har inte kollat toppfart än men det blir väl :D . En 4,3:a uppborrad till 41mm skulle vara kul att testa, blir mer rättvist då. Ska du upp mer i effekt är det nog lättast att byta rova till något mer lättrimmat från Ebay.de tex en Yamaha/Honda/Suzuki 50/80cc med 5 växlar, ca 1000kr för komplett motor inkl frakt och minst 6hk original och sen finns det ju alltid "big bore"-satser....
Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska absolut inet åka 100+, men vill ha såpass skjuv i grejerna så att jag kan hänga med på de lokala träffarna och mopedkåsorna.
De befolkas ju i alla fall mest av Puchar och Zundappar som ligger och pressar upp mot 90-strecket, men man vill ju inet hamna för långt efter.

Jag har idag monterat en sprillans ny 60cc cylinder, och har ett topplock från mopedfantasterna som ska på imorgon.
17-Bing anländer också sunder veckan antagligen, så får vi se var vi landar sedan.

Det räcker nog åt mig i alla fall med tanke på vilken moped det sitter på...

Bifogar bild på "den onde".... 8)
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

mopednicke skrev:men är det inte onödigt att sätta på en dt eller mt5 cylle på dessa motorer varför inte köpa en sådan motor i så fall kan man ju sätta i både 5 och 6 växlat i den om man inte tycker det räcker med 4.
För att man vill hålla sig till den motorn som redan sitter på? :wink: Lite jobb måste även göras med motorfäste för dne nya motorn då...

Själv har jag på en 45mm DT cylle på min 4 vxl sachsmotor.

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar