Lasses Kreidler

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Lasse väss skrev:
Hasse skrev:Är det nåt kvar av cylindern??:D

Japp :lol: Tändstiftsgängan och fem kylflänsar :headbang:

( Nä. fick lite annat för mig, men ska bli klar på söndag) :wink:
Väntar med spänning som vanligt :D <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

alf-johan skrev:
Lasse väss skrev:
Hasse skrev:Är det nåt kvar av cylindern??:D

Japp :lol: Tändstiftsgängan och fem kylflänsar :headbang:

( Nä. fick lite annat för mig, men ska bli klar på söndag) :wink:
Väntar med spänning som vanligt :D
Todä :crossedbones: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Färdigportat för denna vecka 8) Antingen går det åt hel... eller så funkar det .... så e de bara :wink:
För kallt för att leka i dag, ska också fixa toppen först, även tile mätövningar blir det !

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->går det åt skogen så finns det kanske en nödlösning här:

http://www.ebay.de/itm/Kreidler-RS-Zylinder-70ccm-Rennsatz-Vergaser-etc-Jaap-Voskamp-TUNING-van-Veen-/110947584749?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item19d4fdcaed

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En design som fanns på Puch maxi ser jag :wink: En dum fråga kanske, men det ser ut som vinkeln på spolportarna är mycket riktad uppåt, är det så bra? Det finns väl risk att mycket färskgas blandar sig med avgaserna och följer med ut speciellt på låga varv? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

blyfot skrev:En design som fanns på Puch maxi ser jag :wink: En dum fråga kanske, men det ser ut som vinkeln på spolportarna är mycket riktad uppåt, är det så bra? Det finns väl risk att mycket färskgas blandar sig med avgaserna och följer med ut speciellt på låga varv?
:shock: Äsch... det har jag råd med staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Lasse väss skrev:
blyfot skrev:En design som fanns på Puch maxi ser jag :wink: En dum fråga kanske, men det ser ut som vinkeln på spolportarna är mycket riktad uppåt, är det så bra? Det finns väl risk att mycket färskgas blandar sig med avgaserna och följer med ut speciellt på låga varv?
:shock: Äsch... det har jag råd med staff_gemini-1.gif
Haha....de rike de lever sitt eget liv :cool2: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

blyfot skrev:
Lasse väss skrev:
:shock: Äsch... det har jag råd med staff_gemini-1.gif
Haha....de rike de lever sitt eget liv :cool2:
Och du vet ! Jag kör aldrig på låga varv 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Naturligtvis ska jag lyssna på dig ! tror att bilden ljuger lite, vinkeln är nästan som orginal nu, men är lätt att vinkla lite mer åt 90 graders hållet ! Ska man gör det kanske :? <!-- </EdIndex> --></div>
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Lasse väss skrev:Naturligtvis ska jag lyssna på dig ! tror att bilden ljuger lite, vinkeln är nästan som orginal nu, men är lätt att vinkla lite mer åt 90 graders hållet ! Ska man gör det kanske :?
Lyssna på mig vet jag då inte om jag vill rekommendera :lol:
På bilden såg det ut som att du filat uppåt och inte följt med me orginalvinkeln.
Om det är som orginal så är det väl inget att pyssla med, prova hur det där funkar innan du gör någe mer. Det är ju lättare att fila mer sen än att ångra att man filat för mycket.

I teorin är väl tanken att färskgaserna ska byta plats med avgaserna på smartast bästa sätt och leta sig uppåt utmed insugssidan tills avgaserna hittat ut. Som jag fattar det så gör en rakare vinkel att gaserna studsar på kolvtoppen från dom två spolarna och krockar med varandra och lugnar ner sig lite och då får avgaserna mer tid på sig att hitta ut utan att färskgaserna följer med ut. En öppen vinkel gör då istället att gaserna flyger upp snabbt och blandar sig med avgaserna som är i full färd med att ta sig ut. Ju lägre varvtal desto längre tid för att detta ska ske. På högre varvtal minskar väl problemet. Det borde väl bli lite åt samma effekt som när man har väldigt högt vevhuskomp och snabbt flöde i spolarna då registret blir toppigt.

Slå mig någon, om jag är helt ute å cyklar :?:

Ritade lite, haha fult men hoppas att ni fattar vad jag menar.

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:thumb: Bra ritat ! Vi får se om det kommer fler ideèr :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du fick mina tipps här sist.... tack för titten..8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spolninge skall vara så att den spolar över kolven och trycker ut avgaserna. Vinkeln på övrströmmaren skall vara så att det inte blir turbolens över kolvytan. I bakkant av cylindern skall gaserna vända och gå upp mot toppen.
Men sedan beror det på pipan om den suger eller inte suger. Pipan kan ju vara så att den även drar färskgaserna ur överströmmarena.
Man kan se på lite mera avaserade cylindrar att det är en stor kurva på överströmmarna. Alltså mycket material mellan cylinderloppet och överströmmaren.
Men vad idealet är, är svårt att avgöra. Allt i en tvåtaktare är en kopromiss.
Ibland har jag rivit motorer som gått riktigt bra och när man ser hur det är filar blir man förundrad, det kan se bedrövligt ur. Och tvärs om förståss.
Fram med stämmjärnet. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

Lasse väss skrev:Färdigportat för denna vecka 8) Antingen går det åt hel... eller så funkar det .... så e de bara :wink:
För kallt för att leka i dag, ska också fixa toppen först, även tile mätövningar blir det !

Bild
Säkert ingen som bryr sej om vad jag säger, men snart finns ingen plats för packningen, vill du veta vad jag tycker, snart är den syllen bara att kasta, har ju sett en del kreidlerprylar :shock: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
min avatarbild : är min gamla "SUKA"
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Lasse väss skrev: Bild
Är fodret stiftat eller bar krympt på plats?
Som det ser ut har du minskat ytan som låser fodret i aluminiumflänsarna.

Om fodret vrider sig lite får du bara lite missmatch i kanalerna, vrider det sig mer finns kanske risken att staken slår i urtaget i underkant?

Å´ andra sidan bör du ha märkt effktförlusten i de minskade kanalöppningarna långt innan. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Skriv svar