Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade hoppats på en tur i det fina höstvädret i helgen men rivning av en vägg, byte till vinterdäck på bilen och att fixa dotterns cykelbelysning gjorde att jag inte var klar förrän efter mörkrets inbrott på söndag kväll... :(
Men moppen är i alla fall tankad och klar. Kanske på onsdag..? 8) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vi väntar med spänning på ett nytt akpitel i din bok om din kära moped, hoppas bara berätelsen snart får ett lyckligt slut, hihi :wink: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Agent.007

Inlägg av Agent.007 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:hoppas bara berätelsen snart får ett lyckligt slut, hihi :wink: :wink:
Precis, något i stil med "JanneHagnell blev kung över mopeden och de levde lyckliga i alla sina dagar."

Lycka till nu, håller tummarna!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->YES! slider_victory.gif
Dagens provtur bestod i ärenden i olika ändar av stan och Scooteretten skötte jobbet med glans! Liksom förra gången är hon nu lite tjurig som kall men efter att ha fått puttra på tomgång en stund gick det att åka iväg utan choke.
Jag var inne en kortis (max fem minuter) i en affär och tänkte att nu behöver hon väl ingen choke? Men si, det behövdes visst, det! Det gällde att ha tungan rätt i mun för med för lite choke dog hon och med för mycket storknade hon. Mitt chokereglage går så löst att jag måste hålla det i läge med vänsterhanden medan jag sköter gasningen med höger och därmed skulle behöva en tredje hand för kopplingen. :bike_pedalare: Jag får försöka fixa med det (choken, alltså, inte en tredje hand) vid tillfälle.
Efter ett par hundra meter gick det dock att trycka tillbaka choken helt igen och hon gjorde snällt 30 och lite till på plan mark och drog snällt upp för vår lååånga backe hemma med mig och två matkassar i ≈18 km/h på ettan.
Efter allt som varit är jag fortfarande nervös och vågar inte riktigt tro att problemet är ur världen. Kanske går hon bara lite längre nu för att det är kallare ute? Vad händer om jag ger mig på att köra till sommarstugan tre mil bort?
Men NEJ! nu har det funkat bra vid två provkörningar och jag slipper sitta och mackla med ett trilskande munstycke, nu tänker jag kosta på mig att vara GLAD en stund! :bananas: mistick_yes.gif mefipallina_yahoo.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, varför inte fira med något gott att dricka :D

Kan rekommendera ett mycket gott rödvin som slinker ner med välbehag.
Selvarossa, ett italienskt rödvin för 68:- (eller 69).
slider_cheers.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fast munstycke åt folket.. thumb_up (till köttf.-Paj idag. Penfolds Rawson's retreat, shiraz cabarnet.. :nod: ) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska upp extra tidigt imorgon men i helgen kan det nog vara läge... :drunken: :headbang: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Testa då Selvarossa, du lär inte bli besviken spocht_winner <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska lägga det på minnet... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det blev firande i helgen men Selvarossan lyckades jag inte hitta utan det fick bli ett vin från Pisa med flaska i form av ett lutande torn... :shock: :D
I fredags fick jag dessutom hem ljuddämparen jag ropat in på Tradera. Lång som sjutton, får nog skarva in den väldigt nära böjen. 28mm fattning dock, så det ska väl kunna gå bra. inuti är det flera väggar (minst tre, tror jag) med hål i mitten, så man kan se rakt igenom. På ena fästet står det TUM 210. Någon som har en aning om vad detta är för pjäs?
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är nästan hundra på att det är till en K50. <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En Suka, mao. Standard? <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ganska säker på att det är ett original, för jag har samma på min <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då borde det nog kunna få tyst på en Flinta också... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kollade på Scoterettens kåpa och rambåge igår och insåg plötsligt vad som hänt: Ett lite väl stort gupp, kanske parat med en förare i min viktklass, har gjort att bakgaffeln tryckt så hårt på rambågen (det är ju den gummidämparna är fästade i) att den skjutits framåt! :shock: Kanske hände det vid den dikeskörning som förre ägaren berättade om att ägaren dessförinnan varit med om?
När man tittar under sadeln ser man att tankröret sitter så långt fram i kåpans hål det går och skruvhålet ligger framför kåpans hål.
Det som är lite konstigt är att skruven inte gått av och sitter kvar, eller att den inte slitit upp ett större hål i kåpan. Kanske var det inte en dikeskörning utan upprepad belastning och en dag när ägaren haft av kåpan fick han inte dit skruven igen och struntade bara i den? :roll:
Botemedlet stavas slägghammare nästa gång jag har av kåpan! 8)
Kikade också på mitt HPD-avgassystem och insåg att det inte på ett effektivt och snyggt sätt kan paras ihop med min nya Suka-dämpare. Dels är flödet i det hemsvetsade röret tveksamt, dels är allt utom delen närmast cyllen 32 mm i diameter (Sukadämparen std 28 mm)! :shock:
Eftersom original avgasrör till Scoterette är ungefär lika vanliga som två torsdagar i veckan lutar det åt att jag skaffar ett standardrör till Flinta och gör om själv. Men min konservburk på den gamla dämparen ger ändå en OK ljudnivå nu, så det projektet får vänta. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar