3 växlad sachs, växeljustering. Panik!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Energizer
Inlägg: 158
Blev medlem: 10 dec 2007, 00:00

3 växlad sachs, växeljustering. Panik!

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Jag hade behöft lite snabb hjälp för att justera in växlarna på min fläktkylda 3 växlade fot, dom har länge fungerat perfekt och har kört i över ett år utan att behöva pillra i växelkåpan, fram tills nyligen då växlarna blev svårare och svårare att få i, hoppar ur osv. och så har jag provat skruva lite i kåpan, jag har endast lyckats få till 1an friläge och 2an att fungera.

Det som nämns i dom beskrivningar som finns på nätet så står det att man ska börja med att justera in ettans växel, därefter skruva in spårmuttern "så långt det går". hur menar man här? så långt man kan skruva in den för hand, eller enda in i botten på gängorna? sedan lossa på muttern 8a kanter, spärra muttern här och sedan börja mot 2an, här ska man "notera spelet" mellan dom 2 växelförarna, eller vad dom nu kallas, och sedan lägga i 2an.
Det har jag lyckats med, men därefter verkar det nästan som att 3an inte finns, den verkar helt omöjlig att justera in och jag skruvar till galenskap.

Så kan någon snälla beskriva denna justering bättre för mig :idea:. <!-- </EdIndex> --></div>
Mulle Meck
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 jan 2008, 00:00
Kontakt:

Fjädern

Inlägg av Mulle Meck »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har råkat på samma bekymmer. Det som menas är skruva in muttern så pass att ettan ligger rätt på kammen. Skruvar du längre går du mot nästa växel (friläget). Kolla att fjädern i triangeln inte ligger i kors. Från den lilla sprinten ska inte fjädern korsas av sig själv. Effekten blir i så fall att det är helt omöjlig att få i alla växlarna. Hoppas du förstår vad jag menar. <!-- </EdIndex> --></div>
dannes77
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 jul 2009, 23:00

växlar

Inlägg av dannes77 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena!

jag har oxå lite problem att förstå beskrivningen, kanske jag som är dum i huvve :)... Men finns det är det någon som har en livebeskrivning med bilder med dom olika stegen?

MVH Danne

P.s Visst är vxlföljden 1,0,2,3? känns som jag trampar i vxl lite hus som.. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Först, om alla bitar är hela.
Stora muttern på växelpinnen kan man vända på två sett och det kan variera men pröva båda. Låsmuttern skall vara full mutter inte mera alltså slät med växelpinnen eller lite utanför.
Med växelföraren på plats skall man nu få i alla växlar,men peta i dom med handen vid växelpinnen.
Därefter justerar man mekanismen med dom tre m6 skruvarna.
VARNING! kör inte utan yttre växelkåpa för man bryter sönder växelkåpan innanför axeln för pedalen. <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du glapp i drevaxeln? Om så är fallet så är det svårt att få till växlarna klokt. Växeldreven som sitter på samma axel invändigt shimsas för sig; är det glapp även här (svårt att känna/se utan att klyva motorn) kan du justera till döddagar utan att lyckas :shaking shocked: ... Om det verkar omöjligt att få till det efter många försök skulle jag öppnat motorn och shimsat till glappen ordentligt, sedan är det nästan alltid en baggis att få till en perfekt växelinställning 8) . <!-- </EdIndex> --></div>
dannes77
Inlägg: 2
Blev medlem: 09 jul 2009, 23:00

växlar

Inlägg av dannes77 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjena!

Tack för bra svar, jag beställde en ny axel till växelspaken samt en ny fjäder (den lilla). nu har jag ett nytt bekymmer... den gamla axeln satt liksom inpressad i spärrarmen men den nya går in lätt som bara den, när man satt ihop allt går det fortfarande att dra axeln rakt ut, ska det vara så?

MVH Danne

p.s jag har inte lika många "hack" i växelförararmen som i beskrivningen. <!-- </EdIndex> --></div>
skippen123
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 apr 2009, 23:00

Inlägg av skippen123 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
Jag håller Energizer hur menar man egentligen med beskrivningen för växeljusteringen kan någon utveckla detta gärna med bilder.

Mvh Skippen som också har kört fast med växeljusteringen <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Re: växlar

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Tack för bra svar, jag beställde en ny axel till växelspaken samt en ny fjäder (den lilla). nu har jag ett nytt bekymmer... den gamla axeln satt liksom inpressad i spärrarmen men den nya går in lätt som bara den, när man satt ihop allt går det fortfarande att dra axeln rakt ut, ska det vara så?"



Du måste shimsa bort glappen i växelmekanismen <!-- </EdIndex> --></div>
Moppglider
Inlägg: 65
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Kontakt:

Tack Conrad!

Inlägg av Moppglider »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad Engström, you made my day!! Slet igår kväll för att få till växlarna, vilket inte fungerade utifrån "8 varv". Däremot Conrads enkla beskrivning gjorde att det nu funkar fint. Tack! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag behöver hjälp! Jag håller på att justera växlarna på min 3vxl sachs, men något skumt har hänt. Lägger i växlarna för hand, och kommer till 3:an som även den går i men när jag snurrar några varv på hjulet så hoppar växeln ur utan att växelstången rör sig. Vad kan det bero på? Jag som hade planerat topspeed i morgon... / SachsMekarn <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej SachsMekarn + andra... :)

Har du gjort som Conrad tippsar om....kontrollera och gör allt han föreslår....så ska det funka!

Jag brukar alltid prova med tjocka delen på spårmuttern till växelföraren utåt först, då detta funkat bäst på mina motorer.

Då jag varit med om att växelaxeln lossnat från växelkilen i motorn, men det är ovanligt att den lossnar, vid normal
hantering av muttarna på växelföraraxeln. Man får ju inte glömma bort att hålla imot på muttarna vid lossning med 2st nyklar,
alldrig lossa muttarna genom att bara skruva på en mutter, utan mothåll med en nyckel till!

Man kan prova med åtdragning av växelföraraxeln, genom att man låser muttarna på denna och skruvar åt den igen åt höger!

Den är låst med ett kryss i bakändan från fabrik. Jag brukar Loctait gänglåsning på den vid Demont/Mont. växelföraraxeln/växelkilen!

Detta är bara hur jag gör/gjort å det funkat fint åt mig iaf....upp till var och en att prova mina tipps.... :D <!-- </EdIndex> --></div>
Ricky
Inlägg: 288
Blev medlem: 03 jan 2009, 00:00

Inlägg av Ricky »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om utgående axeln har för mycket axiellt spel så kan kedjan gnaga en bula i spärrstiftkoppen, även med ett 13 drev fram, detta hände mig i veckan vilket resulterade i att spärrstiftet inte kan fjädra in fullt och följdaktligen låser man växelfunktionen.

Fuskåtgärd i panik: ta loss stiftet och slipa av det så det kan fjädra in.

Rätt åtgärd: Shimsa in axel och byt stift / kopp.

Jag lyckades också få "växelspaksaxeln" i ett läge i växelkåpan så den inte centrerade när man hade monterat svänghjulskåpan, vilket resulterade i att växelspaken kärvade och inte fjädrade tillbaka till "nolläge". innan jag kom på det hade jag brotchad bussningen i svänghjulskåpan och finslipat växelspaksaxeln med smärgelduk och ny olja.

jag åtgärdade det genom att lossa de 3 skruvarna som håller vägelmekanismen lite och sakta rotera axeln utan svänghjulskåpa , vilket inte påverkade läget på justeringen nämnvärt.


Jag har för vana att alltid testa växelmekanismen när kåporna inte sitter på motorn. alternativt att man inte har muttern med spåret påskruvad på stången som går in i motorn. Ser alltid till att lägena fungar bra innan jag börjar justera muttern som bestämmet växelkilens position i motorn.

mvh Ricky <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn
Inlägg: 4094
Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
Ort: L-100, Uppsala Län

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag märkte att växelstången satt lite löst och tänkte genast att det måste vara det. Så jag gängade ut och hade på loctite och gängade tillbaka. Men samma fel kvarstår vilket gör mig förbannad. Jag har ingen aning om vad det kan vara för fel... Känns som det är något i växellådan? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar