får böta dyrt för trimmad moped

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1. Straffpåföljder som domar, böter mm är ett stort lotteri beroende t.ex. var du bor i landet. Annat som spelar in är omständigheterna vid brottstillfället, inget specifikt tillfälle är likt det andra.

2. Det är körkortsmyndigheten dvs. i dag Transportstyrelsen som tar beslut i körkortsärenden. Dom får uppgifter på lagakraftvunna domar och är skyldiga att göra en bedömning om eventuella påföljder på t.ex. körkortet. Även där är det olika var du bor i landet, det råder olika tolkningar på dessa påföljder.

3. Detta att det görs olika bedömningar av myndigheter i landet är känt sedan länge och något bl.a. Riksåklagaren arbetar för att komma till rätta med, ni kan ju läsa detta PM som riktar sig till hur man rättsligt bör bedöma just vad gäller mopeder.

http://www.aklagare.se/PageFiles/3786/2005%2012%20mopeder%20uppdaterad%20september%202011.pdf <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:(åkte på 96km/h på 70-väg, en sträcka jag trafikerade varje dag, just denna dag så hade dom kvällen innan bytt skyltar från 90km/h till 70km/h, ändrat hastighet alltså, därför hade jag inte reagerat på nya skyltar. Kan säga att ett sånt argument biter inte)
Dom ska inte fungera då man är skyldig att se till att man vet vilka regler som gäller , kan verka fel ... Men det skulle bli väldigt fel om man kunde skylla på nåt sånt <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har haft bilkörkort i 38 år och aldrig gjort nåt olagligt :whistel: så jag har aldrig fått böter :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Braxmatte skrev:Jag har haft bilkörkort i 38 år och aldrig gjort nåt olagligt :whistel: så jag har aldrig fått böter :lol:
:hmm: :no_no: :lol: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

Braxmatte skrev:Jag har haft bilkörkort i 38 år och aldrig gjort nåt olagligt :whistel: så jag har aldrig fått böter :lol:
Host, host... 38år! Tror nog att du var olaglig dom 10 första åren isf. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ughla

Inlägg av ughla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad klassas en trimmad moped som om den överstiger 50cc?
Jag önskar att det ska vara en oreggad lätt mc så de ej får förverka delar men antagligen är det inte så. Hur funkar det med försäkringen om man kör trimmat - för det gör jag självfallet inte. Har inte hunnit köpa trim än. <!-- </EdIndex> --></div>
NV 1127
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor

Inlägg av billykid »

SachsMekarn skrev:
:hmm: :no_no: :lol: :wink:

:no_no:..:no_no:... :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar