Zündapp Combinette 62

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:
Johan Lat skrev:Använder SKF's lagerpådrivningsats
Intressant, var hittar man en sån?
Hos närmaste SKF-återförsäljare.
http://www.skf.com/files/267023.pdf

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gissar att den kostar en slant.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Johan Lat
Inlägg: 1192
Blev medlem: 05 maj 2009, 23:00
Ort: Hönö

Inlägg av Johan Lat »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte gratis nej <!-- </EdIndex> --></div>
Stolt ägare av: Zündapp KS50-68, KS100-68, KS100-67, GTS50(125cc)-73, KS50-74, KS50-76(org), KS50-76(ren), KS50-76WC, KS50-76WC, K80-80, CS50-81, KS50-81, Mustang Mamba-74, Mustang Mamba-76, Crescent Transport
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är jag i valet och kvalet.
Har tänkt att uppgradera den fläktkylda motorn med ett större "kit".
Men vilket ska jag välja?

Ett äldre sk 75 cc Gilardoni (kolvdia 46 mm) till vänster, kom med en portugismotor jag köpte på ebay,
eller ett sprillans ny Athena 70 cc (kolvdia 44 mm) till höger.

Någon som har erfarenhet av dessa?
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har de "nya" fälgarna äntligen fått sina nya sulor.
Det blev med vit sida och lite mer kvalitetsdäck (har dock glömt namnet på dem)
Det fick bli 17 tums fälgar, orkade inte med att skifta naven med de gamla 19 tums fälgarna.
Baksvingen håller på att lackas, så inom en överskådlig framtid så kan jag få hela ekipaget att rulla.
Tror jag provar med Gilardoni-cylindern först, så får vi se hur den fungerar.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Baksvingen lackad med såväl färg som klarlack.
Det ska nog duga.
Har tagit in den i värmen så den får härda till lite, innan jag byter.
Jag måste ju tyvärr byta såväl baksving som framgaffel-gafflarna, för att kunna ha de nya hjulen med större bromsnav.
Bild
Det blir nog Gilardoni-cylindern jag provar först. 46 mm kolv, och 48 mm i diameter nedtill.
Passade utmärkt, så det behövs ingen uppfräsning av vevhuset, gudskelov!
Bild
Enl Kent på KJ tools, ska man se upp med "vanliga" 70 cc cylindrar till zündapp och inte låta dem gå för varmt.
Med fläktkylda borde ju detta problem vara ur världen (eller?)
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Puchen få vänta ett ta, nu är det Combinetten som står på operationsbordet.
Ska ju skifta till nya hjul med större bromsar och 17 tum istället för 19.

För att kunna lösa detta måste jag byta både fram och baksving, då hjulaxlarna är grövre.
Baksvingen är nu bytt, och då passade jag på att se över det bakre motorfästet som behövde en distans och en ny bult.
Likaså var det dags att byta stödfjäder.
Och ett sidostöd är inte helt fel.

Bakhjulet är nu på plats. Det som behövs är ett par dubbelstötdämpare, eftersom svingen har två specifika fästhål för detta.
Dessa är beställda, och jag hoppas de kommer snart.

Nästa operation är att byta svingarmarna på framgaffeln.
Jag hoppas kunna lösa detta utan att ta bort framgaffeln, men det blir säkert en del krypande och svärande.

Bild
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3115
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Den börjar se stöddig och fin ut nu du och jag följer som vanligt ditt projekt med stort intresse. :)

Men hur skall du göra uppe i ramen när du har dubbeldämparna? Jag har sett tyska combinetter som har en snygg grej som liknar en klädgalge. Som en adapter liksom.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Japp, har en sån "galge" som nu är monterad. Ska snart ta bilder med en bättre kamera, så att kvaliteten på bilderna blir bättre.
Stötdämparna på väg från Tyskland.
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

En paus från trädgårdsarbetet idag, och en stund "verkstaden"
Framsvings-arrangemanget är nu bytt, inte utan problem och blodvite.
Rullade ut den något smutsiga och dammiga combinetten för fotografering.
Väntar på att snart få de nya bakre dubbeldämparna, så att jag kan sätta på kedja och äntligen provköra med de nya hjulen.
Bild
Och en bild på det övre stötdämparfästet, den sk. galgen.
Bild
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

Coolt ! men du måste fixa bucklan i tanken snart :?
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Det är inte bara en buckla, det är två.
Söker efter annan tank, men dessa växer inte på trän
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor
Inlägg: 5504
Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
Ort: Mora/Nusnäs, Sverige

Inlägg av Lasse väss »

BjörnK skrev:Det är inte bara en buckla, det är två.
Söker efter annan tank, men dessa växer inte på trän
Nä ? Har du letat i träden så har nu gjort FEL staff_36-1

(Skoja bara :wink: )
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3115
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

BjörnK skrev:Det är inte bara en buckla, det är två.
Söker efter annan tank, men dessa växer inte på trän
Pssst... :)

http://www.tradera.com/tank-till-tidig- ... _180716783
BjörnK
Inlägg: 1753
Blev medlem: 13 sep 2010, 23:00
Ort: Jönköping

Inlägg av BjörnK »

Den tanken blev dyr!
Skriv svar