<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Varför inte stoppa filter massa i den första koppen och slopa metallfiltrett kanske måste ha ett nät i hålet .
Låter som en vettig idé, den enda filtermassa jag känner till är dock sådant som används till akvarie- och damm-pumpar och det vet jag inte om det är så passande?
Ett metallnät är ett måste om man skall köra med filterull.
Som jag nämnde i en annan tråd så byggde jag och en kompis in en Bultaco 125´a-motor i en E-Typram 1977 eller -78 och monterade en Bing 20 eller 24 och tyckte att maskinen gick bra, dock saknades luftfilter vilket inte kändes så bra när vi var ute i skogen och busade.
Kompisen föreslog en tyglase på förgasaren och jag tyckte att det var väl bättre än att köra utan filter så vi klippte en bit lakansväv och satte fast den med en slangklämma och knuffade igång maskinen.
Efter första rundan så lät motorn lite annorlunda och mycket riktigt, hela lakansbiten var söndersliten och slukad av motorn...
Vi letade senare upp ett ordetligt filter men förmodligen hade n ågot följt m ed in för kolven hade skador på kronan, ringen var knäckt och vi fick köpa en ny kolv.
Den gamla kolven ligger fortfarande i min kolvsamling i källaren tillsammans med lite andra grejor, fantastiskt vad mycket skrot man kan spara på...
Fler tankar om luftfilter till en kyrkportare? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...