Luftfilter till Bing kyrkportare

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Luftfilter till Bing kyrkportare

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min Bing kyrkportare har ett sådant filter:

Bild

Nu känns det inte så bra ur varken flödes- eller luftrenings-hänseende, bara som en original-liknade del så jag funderar på vad som är en bättre kompromiss, några tips?

Naturligtvis kan jag hänga dit en sådanhär och ett fiddyfilter från Biltema, har sett det på annat håll:

Bild

Jag föredrar att fixa ett filter före att köra utan även om mankan tjäna lite effekt, detta är en småfixad bruksmoppe. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför inte stoppa filter massa i den första koppen och slopa metallfiltrett kanske måste ha ett nät i hålet . <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
HUSQVARNA SPORT skrev:Varför inte stoppa filter massa i den första koppen och slopa metallfiltrett kanske måste ha ett nät i hålet .
Låter som en vettig idé, den enda filtermassa jag känner till är dock sådant som används till akvarie- och damm-pumpar och det vet jag inte om det är så passande?
Ett metallnät är ett måste om man skall köra med filterull.

Som jag nämnde i en annan tråd så byggde jag och en kompis in en Bultaco 125´a-motor i en E-Typram 1977 eller -78 och monterade en Bing 20 eller 24 och tyckte att maskinen gick bra, dock saknades luftfilter vilket inte kändes så bra när vi var ute i skogen och busade.

Kompisen föreslog en tyglase på förgasaren och jag tyckte att det var väl bättre än att köra utan filter så vi klippte en bit lakansväv och satte fast den med en slangklämma och knuffade igång maskinen.

Efter första rundan så lät motorn lite annorlunda och mycket riktigt, hela lakansbiten var söndersliten och slukad av motorn... 8)

Vi letade senare upp ett ordetligt filter men förmodligen hade n ågot följt m ed in för kolven hade skador på kronan, ringen var knäckt och vi fick köpa en ny kolv.

Den gamla kolven ligger fortfarande i min kolvsamling i källaren tillsammans med lite andra grejor, fantastiskt vad mycket skrot man kan spara på... :oops:

Fler tankar om luftfilter till en kyrkportare? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använder tjejens trasiga strumpbyxor ibland. Hindrar stenar och fåglar Iallafall! :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Använd luftburken med sidouttag. Montera en råstfri matdosa med filter och väggar i och hål som passar, mot luftburken. Tyst och stor filteryta. <!-- </EdIndex> --></div>
Sven

Inlägg av Sven »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ska du bygga ett eget luftfilter så kanske det går att använda det här att bygga av .klipp av en lagom stor bit och stoppa in i org burken.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Luftfilter/Luftfilter-MC-82443/ <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Conrad Engström skrev:Montera en råstfri matdosa med filter och väggar i och hål som passar, mot luftburken. Tyst och stor filteryta.
Ursäkta mig men där är jag inte riktigt med på vad du menar, Conrad.
Kan du förtydliga för en skåning? <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta det med sidouttag och montera en gråburk, klassiskt ! <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Cobra skrev, gråburk, men gråburken har ett väldigt litet filter.
Kolla på Tårtans hemsida och leta efter jOhans fetbruks. Jag tror han var först med matdosa.
Borra stort hål i matdosans botten och en gummiring för kabegenomföring i hålet som passar på luftburken. sedan kan man göra väggar i dosan, för ljuddämpning. ett filter på lämplig plats, så stort som möjligt. Hål i locket där luften kommer in.
jOhan brukar skriva här på forumet, ytterst sällan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Rexxy skrev:Jag använder tjejens trasiga strumpbyxor ibland.

Jo det kan jag tro. :)

/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Patrik skrev:
Rexxy skrev:Jag använder tjejens trasiga strumpbyxor ibland.

Jo det kan jag tro. :)

/ P
Öppen för tolkning! :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan man inte göra något av ett löst filter från en crosshoj? Borde finnas ämnen att utgå ifrån. <!-- </EdIndex> --></div>
jonTe-Zündapp

Inlägg av jonTe-Zündapp »

bryggaren skrev:Kan man inte göra något av ett löst filter från en crosshoj? Borde finnas ämnen att utgå ifrån.
Typ det Sven tipade om :wink:

De där burkarna med luftintag på sidan, finns de att köpa löst?
Har bara sett de ihop med förgasare och det känns lite onödigt då jag redan har en.

mvh Jonas <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

jonTe-Zündapp skrev:
bryggaren skrev:Kan man inte göra något av ett löst filter från en crosshoj? Borde finnas ämnen att utgå ifrån.
Typ det Sven tipade om :wink:

De där burkarna med luftintag på sidan, finns de att köpa löst?
Har bara sett de ihop med förgasare och det känns lite onödigt då jag redan har en.

mvh Jonas
Finns här:
http://www.rnmotor.eu/

Jag länkade till bilder från deras hemsida men det syns ju inte förrän man kollar var bilderna kommar från.

Skall själv köpa en burk med sidointag så får vi se vad det blir för filter. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
Petrolhead
Kontakt:

re:

Inlägg av Petrolhead »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad tipsade om min fina lösning...

Bild
Matlåda i rostfritt, anslutningsgummi från något skitfilter, lite filterduk och en del skruv och en del fantasi.
Tystare och bättre än sidomonterade skitfilter som oftas rekomenderas/säljs av sk trimfirmor.

//JOhan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar