compact läcker bensin

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
compacten73
Inlägg: 6
Blev medlem: 23 sep 2012, 23:00

compact läcker bensin

Inlägg av compacten73 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en Compact i hyfsat skick som tyvärr läcker bensin vid svetsen mellan motorfästet o tanken.. Väldigt lite, ser mest ut som det är oljan i bensinen som verkar vilja se dagsljus.. Är det någon som har nått bra tips på hur man lagar detta? Är svetsa enda alternativet? Funderar på om det funkar med nått annat? Verkar som att detta är ett vanligt problem på compacter.... <!-- </EdIndex> --></div>
Pop
Inlägg: 1054
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Nyköping

Inlägg av Pop »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det en spricka så är det ju eventuellt risk att den börjar spricka mer. jag skulle svetsa det efter har extremt noggrant gjort rent tanken <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svetsa... Ända permanenta lösningen. <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gjorde inte Niklas Högberg någon tanklagning med något kemiskt medel som verkade funka bra? <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Gjorde inte Niklas Högberg någon tanklagning med något kemiskt medel som verkade funka bra?
det stämmer bra det. hade ju nylackad moppe dessutom då läckan visade sig. medlet hälls i och man skakar runt det så lägger det sig som en tjock hinna inuti tanken. för mig funkade det. hade ingen spricka utan en por efter svetsning som gjorts tidigare. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
flora skrev:Gjorde inte Niklas Högberg någon tanklagning med något kemiskt medel som verkade funka bra?
det stämmer bra det. hade ju nylackad moppe dessutom då läckan visade sig. medlet hälls i och man skakar runt det så lägger det sig som en tjock hinna inuti tanken. för mig funkade det. hade ingen spricka utan en por efter svetsning som gjorts tidigare.
Frågan är bara: Hur länge? Jag är i allafall skeptisk mot allt vad kemiska produkter som skall göra underverk. Tätning av bränsletankar,kylsystem m.m.
Dom brukar funka kanon ett tag, men på sikt.... de vette fan... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:
NiklasHögberg skrev:
flora skrev:Gjorde inte Niklas Högberg någon tanklagning med något kemiskt medel som verkade funka bra?
det stämmer bra det. hade ju nylackad moppe dessutom då läckan visade sig. medlet hälls i och man skakar runt det så lägger det sig som en tjock hinna inuti tanken. för mig funkade det. hade ingen spricka utan en por efter svetsning som gjorts tidigare.
Frågan är bara: Hur länge? Jag är i allafall skeptisk mot allt vad kemiska produkter som skall göra underverk. Tätning av bränsletankar,kylsystem m.m.
Dom brukar funka kanon ett tag, men på sikt.... de vette fan... :roll:
inget svenskt skit detta, detta e ngt som används av mkt bil/mc byggare i tankar de själva bygger då de kan va läckage. drf säkrar dem med detta. har faktiskt hällt ut lite på en plåt o låtit det härda. de vart stenhårt faktiskt så de ja köpte var iaf bra! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:
Levve skrev:
NiklasHögberg skrev:
flora skrev:Gjorde inte Niklas Högberg någon tanklagning med något kemiskt medel som verkade funka bra?
det stämmer bra det. hade ju nylackad moppe dessutom då läckan visade sig. medlet hälls i och man skakar runt det så lägger det sig som en tjock hinna inuti tanken. för mig funkade det. hade ingen spricka utan en por efter svetsning som gjorts tidigare.
Frågan är bara: Hur länge? Jag är i allafall skeptisk mot allt vad kemiska produkter som skall göra underverk. Tätning av bränsletankar,kylsystem m.m.
Dom brukar funka kanon ett tag, men på sikt.... de vette fan... :roll:
inget svenskt skit detta, detta e ngt som används av mkt bil/mc byggare i tankar de själva bygger då de kan va läckage. drf säkrar dem med detta. har faktiskt hällt ut lite på en plåt o låtit det härda. de vart stenhårt faktiskt så de ja köpte var iaf bra!
Ja då e det säkert kanon. Man kanske inte ska rata allt.. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Levve skrev:
NiklasHögberg skrev:
Levve skrev:
NiklasHögberg skrev: det stämmer bra det. hade ju nylackad moppe dessutom då läckan visade sig. medlet hälls i och man skakar runt det så lägger det sig som en tjock hinna inuti tanken. för mig funkade det. hade ingen spricka utan en por efter svetsning som gjorts tidigare.
Frågan är bara: Hur länge? Jag är i allafall skeptisk mot allt vad kemiska produkter som skall göra underverk. Tätning av bränsletankar,kylsystem m.m.
Dom brukar funka kanon ett tag, men på sikt.... de vette fan... :roll:
inget svenskt skit detta, detta e ngt som används av mkt bil/mc byggare i tankar de själva bygger då de kan va läckage. drf säkrar dem med detta. har faktiskt hällt ut lite på en plåt o låtit det härda. de vart stenhårt faktiskt så de ja köpte var iaf bra!
Ja då e det säkert kanon. Man kanske inte ska rata allt..
nej för mig funka de primus. hårt så man kan slipa på det. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror inte heller att det fungerar i längden eftersom en spricka fortsätter att röra på sig. <!-- </EdIndex> --></div>
brylles
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 jun 2012, 23:00

Inlägg av brylles »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Töm tanken , rengör den ! Fyll den med vatten som når nästan upp till sprickan. Svetsa med ev. Mig ? Hur som helst är risken stor att tanken exploderar så bygg ett stadigt skydd omkring tanken så att bara sprickan syns. En annan bra svets metod är med Tig och silver lod . Kanske ändå gas svets med koppar eller mässings lod är det bästa alternativet :?: Om du är rädd för explosion så tag lödkolv och lod. Svårt att få sprickan i detta fall så ren att lodet biter. <!-- </EdIndex> --></div>
Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vågar snarare påstå att risken att tanken exploderar är i det närmaste obefintlig, så länge man har vett att plocka av tanklocket, och gärna även soppakran och luftningsskruven. En såpass smal tank av såpass grovt gods dessutom i en idealisk form för att tåla tryck...
Visst lär det säga poff och blåsa ut lite flammor genom alla öppningar när ångorna i tanken tar eld, men något nämnvärt tryck kan knappast byggas upp och därmed är det inte mycket mer än ögonbrynen som riskerar att råka illa ut om man har huvudet på fel ställe... :roll:

Och jag håller med om att svets (eller möjligen hårdlödning) är den rätta lösningen på läckaget. Det sprack från början för att det rörde sig mer än metallen tålde, att slabba på någon form av plast på ena eller andra sidan hindrar inte metallen från att fortsätta röra på sig så sprickan vidgas och/eller tätningen lossnar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
patricw
Inlägg: 157
Blev medlem: 18 nov 2011, 00:00
Ort: Gävle

Inlägg av patricw »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Töm tanken ordentligt och blås i hålet med tryckluft. Så gjorde jag på min Compact när jag fick hjälp att TIG svetsa ihop den i skarven. Provade med tändsticka i påfyllningshålet och bensinkranshålet efter renblåsningen, sedan var det bara att köra. <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 6069
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skall man ändå TIG svetsa kan man inerta tanken med svetsens skyddsgas innan man börjar svetsa så kan inget hända. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->när jag har gassvetsat biltankar så har jag först fyllt dom med vatten.
sen hällt ur vattnet. sen kopplat tryckluftsslangen till bensinröret och öppnat kranen så att det pyser luft lite sakta. sedan har det fått ligga så över natten. det har alldrig poffat eller brunnit.

mig/mag eller mma (pinne) anser jag vara olämpliga att svetsa igen en sprucken compacttank med.
har man inget annat, och det inte finns någon att få hjälp av så må man väl försöka. tanken kan ju inte bli sämre än otät.

själv körde jag med 50s tank på en tonårscompact när den läckte. (och dakotalimpa, uppsvängt avgarör och puch florida bakstötdämpare)

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar