compact läcker bensin
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 23 sep 2012, 23:00
compact läcker bensin
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en Compact i hyfsat skick som tyvärr läcker bensin vid svetsen mellan motorfästet o tanken.. Väldigt lite, ser mest ut som det är oljan i bensinen som verkar vilja se dagsljus.. Är det någon som har nått bra tips på hur man lagar detta? Är svetsa enda alternativet? Funderar på om det funkar med nått annat? Verkar som att detta är ett vanligt problem på compacter.... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
det stämmer bra det. hade ju nylackad moppe dessutom då läckan visade sig. medlet hälls i och man skakar runt det så lägger det sig som en tjock hinna inuti tanken. för mig funkade det. hade ingen spricka utan en por efter svetsning som gjorts tidigare. <!-- </EdIndex> --></div>flora skrev:Gjorde inte Niklas Högberg någon tanklagning med något kemiskt medel som verkade funka bra?
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Dom brukar funka kanon ett tag, men på sikt.... de vette fan...
<!-- </EdIndex> --></div>
Frågan är bara: Hur länge? Jag är i allafall skeptisk mot allt vad kemiska produkter som skall göra underverk. Tätning av bränsletankar,kylsystem m.m.NiklasHögberg skrev:det stämmer bra det. hade ju nylackad moppe dessutom då läckan visade sig. medlet hälls i och man skakar runt det så lägger det sig som en tjock hinna inuti tanken. för mig funkade det. hade ingen spricka utan en por efter svetsning som gjorts tidigare.flora skrev:Gjorde inte Niklas Högberg någon tanklagning med något kemiskt medel som verkade funka bra?
Dom brukar funka kanon ett tag, men på sikt.... de vette fan...

-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
inget svenskt skit detta, detta e ngt som används av mkt bil/mc byggare i tankar de själva bygger då de kan va läckage. drf säkrar dem med detta. har faktiskt hällt ut lite på en plåt o låtit det härda. de vart stenhårt faktiskt så de ja köpte var iaf bra! <!-- </EdIndex> --></div>Levve skrev:Frågan är bara: Hur länge? Jag är i allafall skeptisk mot allt vad kemiska produkter som skall göra underverk. Tätning av bränsletankar,kylsystem m.m.NiklasHögberg skrev:det stämmer bra det. hade ju nylackad moppe dessutom då läckan visade sig. medlet hälls i och man skakar runt det så lägger det sig som en tjock hinna inuti tanken. för mig funkade det. hade ingen spricka utan en por efter svetsning som gjorts tidigare.flora skrev:Gjorde inte Niklas Högberg någon tanklagning med något kemiskt medel som verkade funka bra?
Dom brukar funka kanon ett tag, men på sikt.... de vette fan...
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ja då e det säkert kanon. Man kanske inte ska rata allt.. <!-- </EdIndex> --></div>NiklasHögberg skrev:inget svenskt skit detta, detta e ngt som används av mkt bil/mc byggare i tankar de själva bygger då de kan va läckage. drf säkrar dem med detta. har faktiskt hällt ut lite på en plåt o låtit det härda. de vart stenhårt faktiskt så de ja köpte var iaf bra!Levve skrev:Frågan är bara: Hur länge? Jag är i allafall skeptisk mot allt vad kemiska produkter som skall göra underverk. Tätning av bränsletankar,kylsystem m.m.NiklasHögberg skrev:det stämmer bra det. hade ju nylackad moppe dessutom då läckan visade sig. medlet hälls i och man skakar runt det så lägger det sig som en tjock hinna inuti tanken. för mig funkade det. hade ingen spricka utan en por efter svetsning som gjorts tidigare.flora skrev:Gjorde inte Niklas Högberg någon tanklagning med något kemiskt medel som verkade funka bra?
Dom brukar funka kanon ett tag, men på sikt.... de vette fan...
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
nej för mig funka de primus. hårt så man kan slipa på det. <!-- </EdIndex> --></div>Levve skrev:Ja då e det säkert kanon. Man kanske inte ska rata allt..NiklasHögberg skrev:inget svenskt skit detta, detta e ngt som används av mkt bil/mc byggare i tankar de själva bygger då de kan va läckage. drf säkrar dem med detta. har faktiskt hällt ut lite på en plåt o låtit det härda. de vart stenhårt faktiskt så de ja köpte var iaf bra!Levve skrev:Frågan är bara: Hur länge? Jag är i allafall skeptisk mot allt vad kemiska produkter som skall göra underverk. Tätning av bränsletankar,kylsystem m.m.NiklasHögberg skrev: det stämmer bra det. hade ju nylackad moppe dessutom då läckan visade sig. medlet hälls i och man skakar runt det så lägger det sig som en tjock hinna inuti tanken. för mig funkade det. hade ingen spricka utan en por efter svetsning som gjorts tidigare.
Dom brukar funka kanon ett tag, men på sikt.... de vette fan...
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Töm tanken , rengör den ! Fyll den med vatten som når nästan upp till sprickan. Svetsa med ev. Mig ? Hur som helst är risken stor att tanken exploderar så bygg ett stadigt skydd omkring tanken så att bara sprickan syns. En annan bra svets metod är med Tig och silver lod . Kanske ändå gas svets med koppar eller mässings lod är det bästa alternativet
Om du är rädd för explosion så tag lödkolv och lod. Svårt att få sprickan i detta fall så ren att lodet biter. <!-- </EdIndex> --></div>

Vill man så kan man.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
Tacksam ägare till Crescent 1148 1961.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vågar snarare påstå att risken att tanken exploderar är i det närmaste obefintlig, så länge man har vett att plocka av tanklocket, och gärna även soppakran och luftningsskruven. En såpass smal tank av såpass grovt gods dessutom i en idealisk form för att tåla tryck...
Visst lär det säga poff och blåsa ut lite flammor genom alla öppningar när ångorna i tanken tar eld, men något nämnvärt tryck kan knappast byggas upp och därmed är det inte mycket mer än ögonbrynen som riskerar att råka illa ut om man har huvudet på fel ställe...
Och jag håller med om att svets (eller möjligen hårdlödning) är den rätta lösningen på läckaget. Det sprack från början för att det rörde sig mer än metallen tålde, att slabba på någon form av plast på ena eller andra sidan hindrar inte metallen från att fortsätta röra på sig så sprickan vidgas och/eller tätningen lossnar. <!-- </EdIndex> --></div>
Visst lär det säga poff och blåsa ut lite flammor genom alla öppningar när ångorna i tanken tar eld, men något nämnvärt tryck kan knappast byggas upp och därmed är det inte mycket mer än ögonbrynen som riskerar att råka illa ut om man har huvudet på fel ställe...

Och jag håller med om att svets (eller möjligen hårdlödning) är den rätta lösningen på läckaget. Det sprack från början för att det rörde sig mer än metallen tålde, att slabba på någon form av plast på ena eller andra sidan hindrar inte metallen från att fortsätta röra på sig så sprickan vidgas och/eller tätningen lossnar. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Töm tanken ordentligt och blås i hålet med tryckluft. Så gjorde jag på min Compact när jag fick hjälp att TIG svetsa ihop den i skarven. Provade med tändsticka i påfyllningshålet och bensinkranshålet efter renblåsningen, sedan var det bara att köra. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->när jag har gassvetsat biltankar så har jag först fyllt dom med vatten.
sen hällt ur vattnet. sen kopplat tryckluftsslangen till bensinröret och öppnat kranen så att det pyser luft lite sakta. sedan har det fått ligga så över natten. det har alldrig poffat eller brunnit.
mig/mag eller mma (pinne) anser jag vara olämpliga att svetsa igen en sprucken compacttank med.
har man inget annat, och det inte finns någon att få hjälp av så må man väl försöka. tanken kan ju inte bli sämre än otät.
själv körde jag med 50s tank på en tonårscompact när den läckte. (och dakotalimpa, uppsvängt avgarör och puch florida bakstötdämpare)
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
sen hällt ur vattnet. sen kopplat tryckluftsslangen till bensinröret och öppnat kranen så att det pyser luft lite sakta. sedan har det fått ligga så över natten. det har alldrig poffat eller brunnit.
mig/mag eller mma (pinne) anser jag vara olämpliga att svetsa igen en sprucken compacttank med.
har man inget annat, och det inte finns någon att få hjälp av så må man väl försöka. tanken kan ju inte bli sämre än otät.
själv körde jag med 50s tank på en tonårscompact när den läckte. (och dakotalimpa, uppsvängt avgarör och puch florida bakstötdämpare)
erlan <!-- </EdIndex> --></div>