Vilken motor är bäst
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
jag släpper det där kvickt, jag e dålig på det därConrad Engström skrev:Men om den var nerväxlad. Det var väl generatorn som var fyrpolg alltså 1500 varv. Tvåpolig 3000 varv. Vid 50 Hertz förståss.kejsaren skrev:no 56:an aldrig sett en sån ens
conrad: Hondan gör väl 1500v/min

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Därför har en- två- och kanske trecylindriga motorer som drivit generatorer oftast jättelika svänghjul för utjämningens skull. Såna motorer är roliga att leka låg tomgång med....
Kanske är det som du säger för att få upp varvtalet och vridmomentet för den den här motorn är ju liten. Visst bara 65 kubik eller nåt sånt. En annan grej som är mysko är att inte remskivan sitter på vevaxeln utan bakom den så det måste vara en växel emellan och så är det centrifugalkoppling också.
Kanske jag skulle sätta motorn på militärcykelns pakethållare och ett remhjul från en remmoppe på bakhjulet och sedan fräsa iväg med en cykel och 4-takts HONDA påhängsmotor...?

Nissan elverket låter intressant. Japanska sidspisar är väl inte så vanligt men jag har för mig Robin motorerna är sidventilare...
En lite fråga från din tid på ASEA...
Fick varje generator de uppmätta värdena instansade på typskylten eller var det generella värden instansade för en viss generatortyp eller en viss tillverkad serie? <!-- </EdIndex> --></div>
Precis så är det. En förbränningsmotor roterar inte med samma hastighet runt hela vevaxelvarvet, och ju färre cylindrar desto mer ökar olikformighetsgraden.Conrad Engström skrev:Jag har kollat hur spänningen ser ut i ett sroboskåp och det blir en topp varje gång motorn tänder, när den är kopplad direkt på axeln. Kan vara därför man gjort på detta viset.
Därför har en- två- och kanske trecylindriga motorer som drivit generatorer oftast jättelika svänghjul för utjämningens skull. Såna motorer är roliga att leka låg tomgång med....

Kanske är det som du säger för att få upp varvtalet och vridmomentet för den den här motorn är ju liten. Visst bara 65 kubik eller nåt sånt. En annan grej som är mysko är att inte remskivan sitter på vevaxeln utan bakom den så det måste vara en växel emellan och så är det centrifugalkoppling också.
Kanske jag skulle sätta motorn på militärcykelns pakethållare och ett remhjul från en remmoppe på bakhjulet och sedan fräsa iväg med en cykel och 4-takts HONDA påhängsmotor...?

Samma här...Conrad Engström skrev:Jag har ett litet Nissan elverk på 1000 watt. Motorn är en sidspis.
Jag har en lite sjuk kärlek till dom små elverken, ett slags romantik.

Nissan elverket låter intressant. Japanska sidspisar är väl inte så vanligt men jag har för mig Robin motorerna är sidventilare...
En lite fråga från din tid på ASEA...

Fick varje generator de uppmätta värdena instansade på typskylten eller var det generella värden instansade för en viss generatortyp eller en viss tillverkad serie? <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var färdiga typskyltar. Vi kollade om dom höll kraven. Ex fartygsgeneratorer var dom från Veritas och LLoyds och kollade . Belastningsprover och överlast. Dessutom körde vi värmeprov, vilket betyder att man kör full belastning och håller reda på hur värmen stiger och när den stannar och stabiliserar sig. Sällde upp generatorn på gummi och kollade balanseringen.
Vi hade hemliga provkörningar på mindre generatorer, till u-båtar. Jag har sedan sett generatorena i u-båten som ligger på museum o Göteborg.
Fina reservkraftverk som skulle vara till sjukhus. massor med elmotorer provade vi också.
Vi provkörde även frkvensomformare till ungar. Frekvensen låg på 440 HZ
Roligt och intresant jobb.
Blev en del utanför tråden
Vi hade hemliga provkörningar på mindre generatorer, till u-båtar. Jag har sedan sett generatorena i u-båten som ligger på museum o Göteborg.
Fina reservkraftverk som skulle vara till sjukhus. massor med elmotorer provade vi också.
Vi provkörde även frkvensomformare till ungar. Frekvensen låg på 440 HZ
Roligt och intresant jobb.
Blev en del utanför tråden

- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
- SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som inbiten Puchpatriot
så säger jag puchmotorn, enkel att plocka isär och sätta ihop, det enda som behöver shimsas (om man byter vev) är vevaxeln, inga växeljusteringar eller liknande. Kort o gott, den fungerar bara

Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.