Sachs 3-vxl hand till fotvxl

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
bryggaren

Sachs 3-vxl hand till fotvxl

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad är skillnaden mellan Sachs 3-vxl hand och 3-vxl fot? Går det att bygga om från hand till fot, dvs är det samma block o vxl? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det finns två olika 3vxl hand.
den vanliga packmoppemotorn stämmer inte och bultdelningen mot växelkåpan skiljer.
men det finns en motor i tyskland med typbet 50/3D som har samma block som vår svenska 3vxl fot. där är det bara att montera växelkåpan. och den är pedalstartad som svenska paackmoppemotorn.
det finns även motorer med pedalstart och fotväxel från fabrik. bl.a. i holland.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej inte på motorerna som kom till Sverige, det är två helt olika motortyper trots dom ser rätt lika ut från höger- eller transmissionsidan :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det står 0,8 hkr på plåten, så den borde vara före -61. Den är treväxlad med "växelpinnen" genom drevaxeln, men jag saknar växelkåpan o magnetkåpan så jag vet inte om den är hand- eller fotväxlad, tippar på hand. Vad kan den ha suttit på för moped? <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utgående axel är kortare på handvxl ska mäta skillnaden i morgon om jag kommer ihåg. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken service! Tack på förhand. slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om drevetvsitter kvar, är det kupit på handväxlade. Vevaxeln är 15 mm på tjockaste innanför svänghjulet. Ändan på växelpinnen är gängad M5 <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen, ska kolla det i morgon. Är det L15-lager på den då? Vilka mopeder satt den motorn på? <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Crescent Raket, Crescent 2000 och den 3-hjuliga transportmopeden men säkert flera modeller jag kan inte alla...

Tänk på att motorn fanns både som fläkt- och fartkyld :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ughla

Inlägg av ughla »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den tillverkades inte under allt för många år som fartvindskyld va? <!-- </EdIndex> --></div>
NV 1127
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nä det tror jag inte... men tillverkad vill jag låta vara osagt men Nymanbolagen tror jag bara använde den motorn i slutet av femtio- och kanske något år inpå 60-talet. Sedan föll ju pedalmotorerna bort och kickstartad 3-växlad handväxlad har jag inte sett någon sådan motor vad jag kan minnas.... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Nä det tror jag inte... men tillverkad vill jag låta vara osagt men Nymanbolagen tror jag bara använde den motorn i slutet av femtio- och kanske något år inpå 60-talet. Sedan föll ju pedalmotorerna bort och kickstartad 3-växlad handväxlad har jag inte sett någon sådan motor vad jag kan minnas....
Jag har 2. Egenbygge. Fast dom fins har sett på Ibay. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->dom fartvindkylda gjordes nog in på 70-talet i alla fall. med päron-cylindrar t.o.m.
men dom kom inte till sverige.
jag har en fabriksbygd kickmotor av lilla modellen men vet inte var den kommer ifrån, tror dom även förekom i norge.
han du typplåten på blocket nar den nog varit fartvindkyld. alla fläktkylda sådana jag sett har haft typskylten på fläktkåpan.
är motorn så gammal saknar du förmodligen det utstickande örat längst fram att skruva fast växelkåpan i. matchande vxl-kåpa kan nog vara lite svår att hitta. det har varit tomt på sådana kåpor på tradera senate 2 månaderna.
både nya som gamla modeller.

Tack Simme42 för en smidig affär föresten. kåpan var jättefin, resten av motorn har jag bara ställt i braatthahyllan, men den såg bra ut.

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en sak till: om motorn är så gammal att det är kedjetrans vid kopplingen och du vill byta till kuggtrans så måste du byta vevaxel och svänghjul också.

Användarens profilbild
selma
Forumsponsor

Inlägg av selma »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Monark E-type 1293-73 Sachs GS 50cc Perego 6vxl
Monark E-type 1293-73 Sachs GS YZ80 6vxl
Crescent 1125R-57 EKF Athena 80 4vxl
Crescent 80S-68 Sachs Jikow YZ80 5vxl
Crescent 1135-58 EKF Barikit 88 slidmatad 4vxl