Vilken motor är bäst

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1904
Skafte Rassmussen från Danmark startade i Chemnitz i Tyskland det här året tillverkning av små tvåtaktsmotorer. 1916 bildade han bolaget DKW som har lite olika betydelse beroende på vem man frågar, olika förslag är bl.a Das Kleine Wunder - Det lilla undret. Ett annat är Das Kinder Wünch - Pojkens önskedröm, men den rätta betydelsen är Dampf Kraft Wagen som ungefär betyder Ångdriven personbil. Ibörjan tillverkade DKW enbart motorcyklar. 1927 började man även att bygga bilar. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->DKW is a defunct German car and motorcycle marque. The name derives from Dampf-Kraft-Wagen (English: steam-driven car).

In 1916, the Danish engineer Jørgen Skafte Rasmussen founded a factory in Zschopau, Saxony, Germany, to produce steam fittings. In the same year, he attempted to produce a steam-driven car, called the DKW. Although unsuccessful, he made a two-stroke toy engine in 1919, called Des Knaben Wunsch—"the boy's desire". He also put a slightly modified version of this engine into a motorcycle and called it Das Kleine Wunder—"the little marvel". This was the real beginning of the DKW brand: by the 1930s, DKW was the world's largest motorcycle manufacturer.

In 1932, DKW merged with Audi, Horch and Wanderer, to form the Auto Union. Auto Union came under Daimler-Benz ownership in 1957, and was then purchased by the Volkswagen Group in 1964. The last German built DKW car was the F102 which ceased production in 1966
Som synes ovan är det inga tvivel om var namnet kommer från, det som ställt till är nog att Rasmusen försökte vara vitsig och använda DKW baserade namn på de olika småmotorer har försörjde sig på i början! Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev: Vad jag förstår är det ingen som riktigt vet vad namnet DKW betyder... :shock:
"Das Kleine wunder" stod det i annonserna på 60-talet.
morsan som körde AU1000 njöt :lol: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Das Kleine wunder" stod det i annonserna på 70-talet" DKW försvann ju 1966? Jag körde DKW F-12 -64 på sextitalet men det var tvåtaktarnas och därmed DKW bildelens svanesång. Min motor nöp på motorvägen i skåne, tålde inte fullgaskörning under längte tid. Och jag såg alldrig någon reklam som andvände "litet under" såg jag alldrig, inte riktigt vad bilköpare tog till sig. Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Peppe^
Kontakt:

Inlägg av Peppe^ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Röstade på Honda, kanonlådor i dom, rejäla axlar som tål lite trimning. <!-- </EdIndex> --></div>
Bild
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så här kan vi ju inte ha det. Kom igen nu alla Sachsfantaster!
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är rätt imponerad att Ilo faktiskt ligger fyra på listan, trots att den bara fanns drygt 10 år i Sverige och i princip bara på Monark (eller dess dekalade motsvarigheter).

Måste vara ett bevis på en riktigt bra motor :) <!-- </EdIndex> --></div>
HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min första moped 1957 monark hade ju JILO men jag gillade den inte, ren bruksmotor som var svårtrimmad jämfört med ex Sachs eller Zundapp! Mvh HSE. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kom igen, se Husqvarna segla uppåt på listan! 8)

Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Saknar HMW på listan. Gedigen motor med kvalitetskänsla, jag har haft en HMW-moped en gång, ångrar att jag sålde den.

Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade med HMW från början men tog bort den då jag bara hade frigjort 18 svarsalternativ <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Levve

Inlägg av Levve »

Raketsport skrev:Jag hade med HMW från början men tog bort den då jag bara hade frigjort 18 svarsalternativ
Men Lifan då? Liiiiifan :D

staff_gemini-1.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Levve skrev:
Raketsport skrev:Jag hade med HMW från början men tog bort den då jag bara hade frigjort 18 svarsalternativ

staff_gemini-1.gif
Nu har Lifanlasse vaknat hör ja :D :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

HSE skrev:"Das Kleine wunder" stod det i annonserna på 70-talet" DKW försvann ju 1966? Jag körde DKW F-12 -64 på sextitalet men det var tvåtaktarnas och därmed DKW bildelens svanesång. Min motor nöp på motorvägen i skåne, tålde inte fullgaskörning under längte tid. Och jag såg alldrig någon reklam som andvände "litet under" såg jag alldrig, inte riktigt vad bilköpare tog till sig. Mvh HSE.
sorry skrev fel
minnet e kasst :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

SachsMekarn skrev:
Levve skrev:

staff_gemini-1.gif
Nu har Lifanlasse vaknat hör ja :D :wink:
LIFAN!!!?? Bild

:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar