Vilken motor är bäst

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Intressant servicemeddelande, jag visste inte att dom tidigaste G50 motorerna hade lägre utväxling på ettan. :idea:
Har massor av intressanta papper om ändringar och sånt på modeller och motor. Har tänkt försöka få ut några på hemsidan i framtiden. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

alf-johan skrev:Sachs-meckarn, Eftersom jag släktforskar så brukar jag läsa gammal text
och när jag nu tittar på en lista med Tyska skrivstilen från 1600-1700 tal
så där kan man se att stora I skrevs ibland som J så du var nog inte ute och cyklade " hm" :DBild

JLO är gammal och beprövad och med lååååååång livslängd fattar ni nu va. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Där ser man :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Conrad Engström skrev:En fin Ilotopp ser jag.
He he.. Visste väl det var några skarpa ögon som skulle zooma in den. :)

Rätt go skillnad mot en vanlig lågkompare:

Bild

:)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

SachsMekarn skrev:Gillar verkligen den vattenkylda cylindern som ligger närmast i bild! :D
Jo den är inte så dum. :)

Får väl lägga upp några fler bilder på den så småningom,
det får dock duga med den här bilden så länge:
Bild
40mm borr, 50cc

Sedan får det ju bli ihopsnickrat en komplett vattenkyld sådan motor någongång också men det vet jag inte när.

Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har byggt en vattenkyld cylinder till Sachs. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Patrik skrev:
Conrad Engström skrev:En fin Ilotopp ser jag.
He he.. Visste väl det var några skarpa ögon som skulle zooma in den. :)

Rätt go skillnad mot en vanlig lågkompare:

Bild

Mvh Patrik
Patrik du vet att jag vill bevara kraften i Jlo-motorerna och därför PM:ar du mig om ett hyvens pris på den toppen. Har visserligen en sådan topp men jag har också flera motorer. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
johanLP

Inlägg av johanLP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart det är Zündapp. Inget snack om saken 8) <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

bryggaren skrev:Kom igen, se Husqvarna segla uppåt på listan! 8)

Bild
Sorry bryggaren men jag dissar den motorn. I varje fall från dom bästa...

Inte som nostalgipryl, där är den perfekt, men dessa idiotiska konstruktionslösningar kan reta gallfebern på en. Ta bara det här med utgående axel och drevet. Omöjligt att få dit större än elva kugg och svåra och skitdyra att få tag på...

Och sedan dessa vänsterfingängor cocos_acc.gif och fingängor överhuvudtaget på varenda axel.

Vänstergängor behövs inte :no_no: , det funkar bra ändå. Viktigast är att det åtdraget med rätt moment. :idea:

Jämför dessa synpunkter med en JLO Piano så ska du se vilken enorm skillnad. JLO:n har inte en fingänga nånstans, inte heller gängor åt "fel håll". Och så kan man klämma dit ett femtonkuggars utan problem. Finns nytillverkat till överkomligt pris oxå. Syns inte utanpå... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bifaller. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Patrik skrev:
Bild

Mvh Patrik
pangerva skrev: Patrik du vet att jag vill bevara kraften i Jlo-motorerna och därför PM:ar du mig om ett hyvens pris på den toppen. Har visserligen en sådan topp men jag har också flera motorer. :D
Hmm... Nja, vet inte riktigt ännu om jag skall göra mig av med någon sådan topp.

:?

Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

56:an skrev:
bryggaren skrev:Kom igen, se Husqvarna segla uppåt på listan! 8)

Bild
Sorry bryggaren men jag dissar den motorn. I varje fall från dom bästa...

Inte som nostalgipryl, där är den perfekt, men dessa idiotiska konstruktionslösningar kan reta gallfebern på en. Ta bara det här med utgående axel och drevet. Omöjligt att få dit större än elva kugg och svåra och skitdyra att få tag på...

Och sedan dessa vänsterfingängor cocos_acc.gif och fingängor överhuvudtaget på varenda axel.

Vänstergängor behövs inte :no_no: , det funkar bra ändå. Viktigast är att det åtdraget med rätt moment. :idea:

Jämför dessa synpunkter med en JLO Piano så ska du se vilken enorm skillnad. JLO:n har inte en fingänga nånstans, inte heller gängor åt "fel håll". Och så kan man klämma dit ett femtonkuggars utan problem. Finns nytillverkat till överkomligt pris oxå. Syns inte utanpå... :wink:
Låt mig säga så här, pratar vi mopedmotorer som ska vara mopedmotorer så håller Husqvarnan gott, byggd för att vara just en mopedmotor. Om vi pratar trimmade mopedmotorer så kan vi lämna Husqvarna direkt och titta på något annat typ de som ligger i topp på omröstningen, och då står sig även en JLO slätt. 8)
Och man kan ju sätta ett mindre bakdrev för att ändra utväxlingen, om man vill, men det syns ju förstås. :idea: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, den är fin att titta på och så har den ju bästa segdragningsförmågan som det stod i reklamen :D

Jo, den har en annan bra grej oxå...

Den har tre kolvringar... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En mopedmotor kan gå sönder, ja inte bara kan, den går sönder och då skall den vara lättmekad.
Vanligaste felen eller behov att byta. Spole, brytare, konding, Kedjedrev, lameller event kolvringar. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Under dom kriterierna tror jag JLO Piano är en klar vinnare. Utöver svänghjulsavdragaren är det inte många verktyg man behöver för att utföra alla dom arbetena du beskriver. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar