Min röda Mamba - lite uppdateringar -
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu står hon här, min "lilla röda" och är nästan färdig.
Vajrar klara, förgasaren (uppborrad av Jerka 59 här på forumet, tackar!)
Bensinkranen kollad, bromsar och kedja inställda.
Kickgummi påsatt.
Dekaler väntar jag med, tills jag vet allt fungerar.
Snart dags för provstart.
<!-- </EdIndex> --></div>
Vajrar klara, förgasaren (uppborrad av Jerka 59 här på forumet, tackar!)
Bensinkranen kollad, bromsar och kedja inställda.
Kickgummi påsatt.
Dekaler väntar jag med, tills jag vet allt fungerar.
Snart dags för provstart.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kunde inte hålla mig, det vackra vädret med SOL fick mig att provstarta och åka lite.
Startade på andra kicken och gick hyfsat om inte hundra.
Tyvärr fick jag bara in tvåans växel, hur jag än grejade med spänningen av växelwiren, verkar som det måste vara större spel i handtaget kom aldrig i läge för ettans växel.
Någon som har något tips?

Här en något skakig video tagen med mobilen.
View My Video <!-- </EdIndex> --></div>
Startade på andra kicken och gick hyfsat om inte hundra.
Tyvärr fick jag bara in tvåans växel, hur jag än grejade med spänningen av växelwiren, verkar som det måste vara större spel i handtaget kom aldrig i läge för ettans växel.
Någon som har något tips?

Här en något skakig video tagen med mobilen.
View My Video <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så där ser det ut hos oss i april-maj, fast med Crescent på gården förstås 
Den lät riktigt bra Dappemotorn.
Har du justerat med vxlwiren efter konsten alla regler? Kanske du har för kort wire eller måste korta ytterhöljet lite? <!-- </EdIndex> --></div>

Den lät riktigt bra Dappemotorn.
Har du justerat med vxlwiren efter konsten alla regler? Kanske du har för kort wire eller måste korta ytterhöljet lite? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det känns mer som vridningen i handtaget inte räcker till för att dra fram till ettans växel.
Och spänner jag för mycket, går inte tvåans växel i (som alltid ligger i, om man inte har någon växelwire inkopplad, samma idé som tvåväxlade sachsmotorer, har jag för mig)
Men jag ger inte upp, det är är bara att fortsätta trixa.
Och visst kände lite vårlikt, solen värmde, men kallt i skuggan. <!-- </EdIndex> --></div>
Och spänner jag för mycket, går inte tvåans växel i (som alltid ligger i, om man inte har någon växelwire inkopplad, samma idé som tvåväxlade sachsmotorer, har jag för mig)
Men jag ger inte upp, det är är bara att fortsätta trixa.
Och visst kände lite vårlikt, solen värmde, men kallt i skuggan. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Menade att till de nyare Magurahandtagen så kan man byte själva växelsegmentet, tror det finns sådana med olika "steg" mellan växlarna

http://www.mopedparts.de/product_info.php/info/p3704_Schaltsegment-682-1-22-1.html <!-- </EdIndex> --></div>

http://www.mopedparts.de/product_info.php/info/p3704_Schaltsegment-682-1-22-1.html <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
handtaget, slaglängden är den samma <!-- </EdIndex> --></div>
Ändrar väl bara "dragriktningen" på wiren om man byter ingång påBjörnK skrev:Det finns ju två ingångar på de nyare, kanhända att de ger olika slag.
Ska prova med ett sådant, ropade in ett på Tradera nyss, så får vi se hur det går.
handtaget, slaglängden är den samma <!-- </EdIndex> --></div>
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11
Söker
Fram Speed
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Så 2.ans läge kommer där 1.an var...om ni förstår hur jag fundrar..
<!-- </EdIndex> --></div>
Bero väl på om det är olika avstånd mellan 1:a & 2:ans läge. Kan det inte bli tvärs om då man byter läge på vajern...Jerka_59 skrev:Ändrar väl bara "dragriktningen" på wiren om man byter ingång påBjörnK skrev:Det finns ju två ingångar på de nyare, kanhända att de ger olika slag.
Ska prova med ett sådant, ropade in ett på Tradera nyss, så får vi se hur det går.
handtaget, slaglängden är den samma

Så 2.ans läge kommer där 1.an var...om ni förstår hur jag fundrar..

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provade med ett gammalt växelhandtag som satt ursprungligen på Combinetten, då jag köpte den.
Det borde ju fungera, tyckte jag.
Och "vridlängden" verkade ok, men det j-a handtaget gick inte att få fast på styret, bara snurrade hur hårt jag än drog åt.
Typiskt, skiljer tydligen någon tiondels mm på styrens diameter. <!-- </EdIndex> --></div>
Det borde ju fungera, tyckte jag.
Och "vridlängden" verkade ok, men det j-a handtaget gick inte att få fast på styret, bara snurrade hur hårt jag än drog åt.
Typiskt, skiljer tydligen någon tiondels mm på styrens diameter. <!-- </EdIndex> --></div>