Lågfriktionskolv

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Professorkalllkyl
Inlägg: 86
Blev medlem: 28 jan 2013, 00:00
Ort: Västerås/Ransta

Lågfriktionskolv

Inlägg av Professorkalllkyl »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som har funderat på lågfriktionskolvar?
Borde det inte gå att minska anliggningsytan mot cylinderloppet genom att ta bort lite material där kolven inte tätar mot portar eller ligger an för stöd?



Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1585
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tanken är rätt, här är en kolv från en formel 1-motor:

Bild


Problemen är väl, som du själv säger, att i en tvåtaktare måste man täta för diverse kanaler och då krävs anläggning, eller närapå, mot cylinderloppet.

Jag tror knappast att man ens kan mäta den minskade friktionen om man gör en skelettkolv till moppen. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
a@westman
Inlägg: 452
Blev medlem: 17 feb 2011, 00:00
Ort: Timmersdala Skövde sweden

Inlägg av a@westman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ger det nått märkbart på en orginal eller normalt trimmad moppe. risken att kolven faller i bitar borde ju vara större än vinsten i effekt :) <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Knappast märkbart. Och tänk även på vart all värme ska ta vägen, kolven får ta emot nästan lika mycket värme som topplocket men kolven har inte direkt några kylflänsar... Värmen leds ut till cylindern och kyls bort med flänsarna på den. <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om man tittar i facit (Aprillia RSA), så hade den
haft det om det varit någon fördel. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar