<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som har funderat på lågfriktionskolvar?
Borde det inte gå att minska anliggningsytan mot cylinderloppet genom att ta bort lite material där kolven inte tätar mot portar eller ligger an för stöd?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tanken är rätt, här är en kolv från en formel 1-motor:
Problemen är väl, som du själv säger, att i en tvåtaktare måste man täta för diverse kanaler och då krävs anläggning, eller närapå, mot cylinderloppet.
Jag tror knappast att man ens kan mäta den minskade friktionen om man gör en skelettkolv till moppen. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ger det nått märkbart på en orginal eller normalt trimmad moppe. risken att kolven faller i bitar borde ju vara större än vinsten i effekt <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Knappast märkbart. Och tänk även på vart all värme ska ta vägen, kolven får ta emot nästan lika mycket värme som topplocket men kolven har inte direkt några kylflänsar... Värmen leds ut till cylindern och kyls bort med flänsarna på den. <!-- </EdIndex> --></div>