ilo gjutjärnscylinder

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Veteranaren

ilo gjutjärnscylinder

Inlägg av Veteranaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->någon som vet vilket år gjutjärnscylindern kom??

Har fått tag på en cylinder med topp och mahle kolv (37,96).
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Mustang 56a med zundapp 255 motor

Bild
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gjutjärnscylindern på JLO Piano kom 1960 :)

Samtidigt ersattes då 8 mm Pallasförgasaren till Encarwi A59

När den nya mopedlagen kom 1961 med en effekthöjning till 1 hk ändrades JLO Piano motorn till en gjutjärnscylinder med något större insugshål och förgasaren byttes till Encarwi S65

Det finns alltså tre cylindrar till dom svensksålda JLO Piano motorerna

* Alucylinder 0,8 hk

* Gjutjärnscylinder 0,8 hk

* Gjutjärnscylinder 1 hk

Nu är bilden lite mörk men det ser ut som den svenska 1 hästars cylindern eftersom det är runt insugshål.

0,8 gjutjärnscylindern har ett insugshål i rektangulär form med rundade kanter. <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1hk finns i två varianter, en med helrunt insug o en med runt mot förgasaren men ovalt/fyrkantigt inne mot cylinderloppet. Jag har aldrig sett nån gjutjärn med ovalt mot förgasaren o dom motorer jag har/ har haft av årsmodell 60 har haft alucylindern, men det kanske fanns bägge varianterna? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Veteranaren

Inlägg av Veteranaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för infon! :D <!-- </EdIndex> --></div>

Bild
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Amarace skrev:1hk finns i två varianter, en med helrunt insug o en med runt mot förgasaren men ovalt/fyrkantigt inne mot cylinderloppet. Jag har aldrig sett nån gjutjärn med ovalt mot förgasaren o dom motorer jag har/ har haft av årsmodell 60 har haft alucylindern, men det kanske fanns bägge varianterna?
Uppgifterna ovan är 1961 års servicedata från fabriken i Varberg. :)

Om det kommit något ytterligare utförande senare är ju inte omöjligt eftersom JLO Piano motorn fanns kvar ytterligare något år i monarpederna samt några år till i monarscooten. :)

0,8 hästars gjutjärnscyllen kanske inte är så vanligt förekommande då den endast fanns ett år. Dock fanns en sådan cylinder på veteranmarknaden i Hovmantorp för någon månad sedan. Mannen sålde två JLO cylindrar och det andra var en enhästare med det runda insuget. Jag kollade dom noga en stund och valet föll slutligen på enhästaren. En hästkraft är faktiskt mer än 0,8 :lol:

Man kan undra vad effektökningen från 0,8 till en hästkraft består av och det tycks inte vara så mycket konstigare än en ökning av insugets diameter från 8 till 9 millimeter i cylindern. Året innan ökades en millimeter i förgasaren i och med skiftet till Encarwi men det verkar då ha mindre inverkan på effekten. Samtidigt måste då påpekas att gjutgärnscylindern har överströmningskanaler med mindre area än den gamla (hederliga) alucyllen som jag gillar bäst 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är just 1961 som har det Ovala/rektangulära in mot cylinderloppet.
Min transportmonarped har det, har för mig flakorna och senioren också hade det.

Edit, verkar vara alla 1961, 1962 däremot blev det runt.

Den som nu ska vara 1960 enligt dig, är insuget så helt igenom?? Det är inte så att det du läser som för 1960 gäller för 1961 egentligen, och den du menar är för 1961 gäller för 1962? <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det jag minns från Hovmantorp är att insuget var ovalt hela vägen men varianterna gäller inte enbart area och diameter utan även insugskanalens höjd i förhållande till topplocket.

Jag citerar här ordagrant ur servicehäftet...

Märk!
I produktionsövergången mellan 0,8 hk och 1 hk överenstämde kanalstorlekarna med varandra med undantag för att insugskanalen låg 2 mm högre från cylinderlockets underkant räknat på 0,8 hk cyl. än på 1 hk cyl. Numera har 1 hk cyl. runt hål för insuget storlek diam 8,9 - 9 mm.

Tydligen finns då två olika en hästars cylindrar precis som du säger Amarace!

Tydligen gjordes då den första effektökningen från 0,8 till 1 hk genom en sänkning av cylinderns insugskanal för att sedan året efter ersättas med en areaökning från 8 till 9 mm på insugets hål i cylindern.

Det framgår också att insuget är induktionshärdat fr.o.m. 1961 års modeller.

En annan intressant detalj är att avgasporten är 2 mm högre och 0,5 mm bredare på alucylindrarna jämfört med gjutjärnscylindrarna. Även överströmmarna är större på alucylindrarna. Insuget är dock ett litet 8 mm hål med en ingjuten härdad bussning. Allt enligt datahäftet.

Sen får man inte glömma att de såldes 1 hästars "piratcylindrar" som var betydligt billigare än originaldelarna. Så även dom kan ytterligare röra till det ytterligare.

Vad jag förstår nu har det funnits 4 olika originalmonterade cylindrar på JLO Piano. En alucylle och tre olika gjutjärnscylindrar :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Veteranaren

Inlägg av Veteranaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->mycket intressant detta :D har blivit lite klokare på detta thumb_up
Tackar än en gång för infon thankyou_blue <!-- </EdIndex> --></div>

Bild
Användarens profilbild
Veteranaren

Inlägg av Veteranaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->någon som vet vilken cylinder som ska sitta på en monark m38 (1955)
??
Hur stort ska insuget vara?? <!-- </EdIndex> --></div>

Bild
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->För Monark M38 1955 finns ingen angivelse för insugskanalens storlek i cylindern. Dessa motorer var strypta i insugsröret och dess invändiga diameter ska vara 7,3 millimeter. Just därför är uppgiften om storleken på cylinderns insug irrelevant då den kanalen redan är så stor att en ökning där inte påverkar effekten.

Däremot finns måttuppgifter för avgasporten och den ska vara 11,5 x 20 millimeter

Överströmmarnas portar ska vara 8,5 x 14 millimeter.

Det vi snackar om här är den svenska JLO cyllen med det stora *fjärilsinsuget* 22_yikes.gif

Jag kan dock konstatera att både avgasport men framförallt överströmmare är mindre på denna cylinder än på 0,8 hk alucyllen med det lilla inugshålet och denna cylindern kom på 1956 års modeller för upplysningens skull. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Veteranaren

Inlägg av Veteranaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack än en gång för info slider_thankyou.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Bild
Skriv svar