Återfallsmopedist
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensin är inte så tändvillig som man tror därför tillsätts en viss mängd butan/propan i bensinen vilket gör att den kan antändas av en liten gnista.
Butan är dock mycket lättflyktigt vilket gör att den försvinner fort i luft. Med "luft" räcker en liten tankventilation.
Men även andra förhållanden har betydelse som temperatur, värmeväxlingar m.m.
Bäst klarar sig bensin i bergrum med konstant temperatur och ingen ventilation men även där byts/byttes bensinen vid jämna mellanrum.
Längre tillbaka tankade jag på Jet och uppmärksammade då att bilen gick sämre och drog mer bensin vid vissa tillfällen och särskilt då när bensinen var "billig". Senare hörde jag rykten om att det var bergrumslager dom tömt och ville sälja slut på kvickt.
I en tät helt fylld Jeepdunk som förvaras i en källare kan jag tänka mig bensin kan hålla flera år men i en mindre avluftad som på en moped, gräsklippare, snöslunga, motorsåg m.m. som dessutom är i växlande temperatur mellan sommar och vinter blir hållbarheten för bensinens tändvillighet ytterst begränsad men det måste inte betyda att energiinnehållet har minskat eller försvunnit. <!-- </EdIndex> --></div>
Butan är dock mycket lättflyktigt vilket gör att den försvinner fort i luft. Med "luft" räcker en liten tankventilation.
Men även andra förhållanden har betydelse som temperatur, värmeväxlingar m.m.
Bäst klarar sig bensin i bergrum med konstant temperatur och ingen ventilation men även där byts/byttes bensinen vid jämna mellanrum.
Längre tillbaka tankade jag på Jet och uppmärksammade då att bilen gick sämre och drog mer bensin vid vissa tillfällen och särskilt då när bensinen var "billig". Senare hörde jag rykten om att det var bergrumslager dom tömt och ville sälja slut på kvickt.
I en tät helt fylld Jeepdunk som förvaras i en källare kan jag tänka mig bensin kan hålla flera år men i en mindre avluftad som på en moped, gräsklippare, snöslunga, motorsåg m.m. som dessutom är i växlande temperatur mellan sommar och vinter blir hållbarheten för bensinens tändvillighet ytterst begränsad men det måste inte betyda att energiinnehållet har minskat eller försvunnit. <!-- </EdIndex> --></div>
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hamstrade bensin senaste bensinkrisen 73-74. Jag hade soppan i riktiga bensinfat, i skuggan. sommaren därpå skulle jag köra gräsklipparen med den soppan. Den gick inte på. När jag tömmde tunnan kom det ut små particklar ungefär som grus. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter mycket trovärdigt. Men hade du hällt bensinen i en bil så kan jag föreställa mig motorn startat, kanske inte direkt men hyggligt ändå.
Min erfarenhet är att större motorer är mindre känsliga på bensinen men det är vad själv upplevt, jag har inte sett uppgifter om det nånstans...
Akrylatbensinen gillar jag det är inga probblem om den stått i nåt år eller tom flera. Motorsågen rycker igång som vanligt ändå...
<!-- </EdIndex> --></div>
Min erfarenhet är att större motorer är mindre känsliga på bensinen men det är vad själv upplevt, jag har inte sett uppgifter om det nånstans...
Akrylatbensinen gillar jag det är inga probblem om den stått i nåt år eller tom flera. Motorsågen rycker igång som vanligt ändå...

- pangerva
- Forumsponsor
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Men hallå!!!!! ALKYLATBENSIN heter det. Det är väl inte målarfärg du fyller i tanken.56:an skrev:Det låter mycket trovärdigt. Men hade du hällt bensinen i en bil så kan jag föreställa mig motorn startat, kanske inte direkt men hyggligt ändå.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Den första mopped jag hadde var 1974 den ståt länge men det var innan blyfria bensinen kom....den såg ut som skit... NSU killen som jag köpten de av för sparade 340kr sa att den går som f*n..jag åkte ifrån alla orgi moppar med den...***ler''' <!-- </EdIndex> --></div>
Aha ett år efter....jag tror du inte har sevat klipparn då Conrad...ett år efter vet jag att min skoter startade, ...så jag även slangat ur gammal benis... å starta mopeder mmm...Conrad Engström skrev:Jag hamstrade bensin senaste bensinkrisen 73-74. Jag hade soppan i riktiga bensinfat, i skuggan. sommaren därpå skulle jag köra gräsklipparen med den soppan. Den gick inte på. När jag tömmde tunnan kom det ut små particklar ungefär som grus.

Den första mopped jag hadde var 1974 den ståt länge men det var innan blyfria bensinen kom....den såg ut som skit... NSU killen som jag köpten de av för sparade 340kr sa att den går som f*n..jag åkte ifrån alla orgi moppar med den...***ler''' <!-- </EdIndex> --></div>
- pangerva
- Forumsponsor
Det bär emot att erkänna att även jag gjort det.
56:an skrev:Jäkla idiotiskt förväxlingsbart namnpangerva skrev:Men hallå!!!!! ALKYLATBENSIN heter det. Det är väl inte målarfärg du fyller i tanken.
Säkert fler än jag som gått i den fällan du...
Det bär emot att erkänna att även jag gjort det.

Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den 8 januari 1974, infördes bensinransonering i Sverige och den 30 januari tog den slut. I samband med att ransoneringen upphörde höjdes bensinpriset med 23 öre till 1:45/liter.
Även jag hamstrade bensin, hade ett 200 liters fat fullt med soppa som jag drygade ut med att blanda in 20% fotogen. Bilen gick lika bra på denna blandning, kanske för att det var äkta Gulfbensin och bilen ja, det var en VW1200 av årsmodell 1960. Har faktiskt kvar mitt ransoneringskort och det är oanvänt av förklarliga skäl. <!-- </EdIndex> --></div>
Även jag hamstrade bensin, hade ett 200 liters fat fullt med soppa som jag drygade ut med att blanda in 20% fotogen. Bilen gick lika bra på denna blandning, kanske för att det var äkta Gulfbensin och bilen ja, det var en VW1200 av årsmodell 1960. Har faktiskt kvar mitt ransoneringskort och det är oanvänt av förklarliga skäl. <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det låter som oljeschejkerna ströp kranarna för dom fick för lite betalt... 
Jag var arton då och hade en svart omlackad polisamazon. Även jag provade med fotogen i bensinen, men kanske något mer... Hur som helst ville det bara spika och alldeles direkt det minsta lilla man tryckte på gasen...

Jag var arton då och hade en svart omlackad polisamazon. Även jag provade med fotogen i bensinen, men kanske något mer... Hur som helst ville det bara spika och alldeles direkt det minsta lilla man tryckte på gasen...

-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag använde inte mina kort. På den tiden hade jag en Mersedes 220 b 1962. Jag använde inte bensinen, för vi hade gasol på firman. Gasoltuben med regulator, i frammsäte och slangen ut genom rutan och in i luftfiltret. På långkörningar vid 80 km/tim gick den riktigt fint.