Återfallsmopedist

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det där är lurigt. Jag blev ståendes en gång för för länge sen mitt i natten när jag hällt i bensin från gamla tankar. Det var på senhösten och vinterkvällen jag var ute och körde frös vattnet till is och täppte bensinröret under bilen... :oops:

Men det var inte allt. Det blev väl några droppar kvar i tanken som senare gjorde att det rostade hål.

Sen dess undviker jag att mixtra med gammal bensin. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bensin idag innehåller tyvärr etanol.
Etanol är mycket bra på att suga åt sig fukt, som sedan lägger sig underst i tanken i form av vatten, eftersom det är tyngre än bensin.

Vatten med några % etanol blir då det första som rinner ut när man öppnar kranen efter ett halvår t.ex.
Och det tänder inget vidare...
Gräsklippare och snöslungor brukar ofta få problem.

Och där det står vatten, där rostar det också.
Och i flottörhus m.m. kan det bli en härlig gråbrun geggamoja till slut.

Vintertid är bensinen minst utspädd med etanol, men på sommaren skall man se upp, då kan det vara över 10% etanol i bensinen...
:roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vaddå tyvärr???

Etanol är väl koldioxidneutralt? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:Vaddå tyvärr???

Etanol är väl koldioxidneutralt?
Skulle inte tro det på lite sikt... :roll:
http://en.wikipedia.org/wiki/Indirect_land_use_change_impacts_of_biofuels <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Re: Återfallsmopedist

Inlägg av Raketsport »

Lyllo skrev:Köpte i somras en Raket som hade stått i en vedbod i tjugo år. Pumpade däcken och gjorde ren förgasaren, sen puttrade den på tjugo år gammal bensin. Häftig att på några sekunder kastas 40 år tillbaka i tiden, samma känsla som då. Raketen kommer att få åldras vidare utan större renoveringar.

Bild

Fick blodad tand och ramlade över en Monarscoot för några veckor sedan.
Den behöver lite omvårdnad och framför allt motorn behöver en genomgång som pågår för närvarande.
Benskyddsplåten har tyvärr kapats och kommer att bytas om någon lämpligt ersättare dyker upp.

Bild
Kul att du funnit intresse i gamla mopeder. Visst är de beroende framkallande!
Dessutom har du ju fått tag i fina patinerade moppar.

Ps. Olja och bensin brukar skapa stora diskussioner här på forumet. Hoppas du inte blir avskräckt att skriva här för det <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Forumsponsor

Frolzon skrev:
56:an skrev:Vaddå tyvärr???

Etanol är väl koldioxidneutralt?
Skulle inte tro det på lite sikt... :roll:
http://en.wikipedia.org/wiki/Indirect_land_use_change_impacts_of_biofuels
I all den stund folk överger papperstidningarna så frigörs biomassa till annan användning och att den då nyttjas som ersättning till fossila bränslen är för mig självklart.

Jag håller med dig regnskogarna är i farozonen på grund av människors kortsiktiga tänkande och här har vi alla ett ansvar. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar