Sachs-trim.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
kondensatorn

att jacka eller att inte jacka det är frågan.

Inlägg av kondensatorn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tjena valter.

personligen skulle jag testa utan kolvjack först

har själv haft moppar som gått bättre utan.

men conrads utsaga är dock väldigt intressant.

mvh kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sundast är väl att köra helt igenom original och måste man köra trimmat så är det väl klart som faan att man saboterar inte originalgrejerna utan man köper sig ett originaltrim tex. en 7.5a 70cc med kyrkport och
en likadan förgasare 17/14mm kyrkport med sportfilter och en 32as krök med en effektpipa med cromad slutdel - måste vara klart bäst....MEN det förutsätter ju att resten av paketet alltså motorn är i ett mycket bra skick.
Tackar för en utomordentligt bra sida med intressanta inlägg. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Grannen skrev:Sundast är väl att köra helt igenom original och måste man köra trimmat så är det väl klart som faan att man saboterar inte originalgrejerna utan man köper sig ett originaltrim tex. en 7.5a 70cc med kyrkport och
en likadan förgasare 17/14mm kyrkport med sportfilter och en 32as krök med en effektpipa med cromad slutdel - måste vara klart bäst....MEN det förutsätter ju att resten av paketet alltså motorn är i ett mycket bra skick.
Tackar för en utomordentligt bra sida med intressanta inlägg.

Du hamnade på fel siffra va? För du menar väl 60cc, inte 70cc.. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
valter

Sachs-trim

Inlägg av valter »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på dej! Grannen.
För det första så tycker jag inte att man ska ta till svordomar när man svarar.Och vad beträffar orginaldelar så är det intressant och spännande att trimma det som är från början.Att köpa trimdelar är ingen sport och inte så intressant.Själv tycker jag om att laborera med Cyl,Kolvar,Förgasare och få motorn att gå bra.Det är det som feling i det hela.Orginaldelar till en gammal Sachs finns det mycket av så det är inget att gråta över.
MVH/Valter. <!-- </EdIndex> --></div>
kondensatorn

Inlägg av kondensatorn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:cool2:
tjenare valter. slider_cheers.gif

trimma på bara det är helt rätt
när det går fortare är det ballare.
själv anser jag ej att det är synd att fila upp någon
cylinder till optimal effekt för mig handlar det om hur kul man har
i de 25 år som gått har jag filat i alla cyllar jag haft
och gasat tills det rasat har även fuskat och köpt trimmkitt har dock filat även i dessa vill även varna dig för de där sahcs trimm cyllarna
som går i 2 bitar min skar så ja höll på å fara i diket.

mvh kondensatorn. <!-- </EdIndex> --></div>
ziddan

Inlägg av ziddan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag funderade på om det kanske skulle vara idé att föreslå att fila i den gamla kolven först innan man ger sig på cylinder om det ändå ska vara samma storlek på kolvjacken?

Fila lite i toppen på den gamla kolven för att "höja" avgasporten så har inget som inte lätt kan fixas med att sätta i den nya hela kolven gjorts, bara en tanke.

Notera dock att jag inte har särskilt stora personliga erfarenheter av trimning utan baserar detta förslag på olika saker jag läst.

Sitter å väntar på 12mm förgasarhus å femhalva som ska vara i posten på väg till mig, ska trixa till en adapterplatta å sen ska vi se hur det går efter att jag fått mitt nya bakhjul, gissar att ett lite större framdrev kommer vara en bra idé sen.

Lycka till med blårökningen! <!-- </EdIndex> --></div>
Kemiske Ali

Inlägg av Kemiske Ali »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->OjOjoj, stackars gamla sachs-motorer, varför ska alltid någon vara värst i mopperacet.

Fick tag på tradera för några år sen, lågfriktions-kolvar, till sachs.
Fanns förr att köpa till trim-satser.
Dom har så, samma mått som en orginal-kolv, förutom urfäsningen,mot insuget, och då också lite smalare kolvringar.
det går kanon på en vanlig cylinder, annars vill jag nog slå ett slag för membrancylindern och en tolva till den, helst orignal.

den farten och varvet, är tillräckligt för en gammel sachsmotor. :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar