Byta kopplingsarm 2vxl sachs

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Petrolhead69
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00
Ort: Svanå

Byta kopplingsarm 2vxl sachs

Inlägg av Petrolhead69 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måste man dela motorn för att byta kopplingsarmen på en 2 vxl Sachs motor? Nån som kanske har bilder på hur man gör? Med vänlig hälsning <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Plocka bort vänsterkåpan. Kopplingsarmen hålls på plats av en sprint som går att dra ut från utsidan. Om det är väldigt skitigt kan det vara svårt att se den, men den sitter där. När sprinten är borta är det bara att lyfta armen rakt upp. <!-- </EdIndex> --></div>
Petrolhead69
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00
Ort: Svanå

Inlägg av Petrolhead69 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Aha tack ska kolla upp de imorron. Den är ganska ren så de blir nog inga problem o hitta den. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var försiktig. Jag har råkat dragit sönder huvudet på den, så jag blev tvungen att klyva motorn iallafall då! :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tillverka en lite kofot av en skruvmejsel. <!-- </EdIndex> --></div>
Petrolhead69
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00
Ort: Svanå

Inlägg av Petrolhead69 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för tipsen o tur att jag inte började rota i de idag annars kanske de gått åt pipan som de brukar göra för mej.. :shock: :D <!-- </EdIndex> --></div>
simme42
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 jun 2009, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av simme42 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->[img][img]http://img819.imageshack.us/img819/4581/img0674sf.jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/img] Kapar tråden är skruven inblandad i bytet <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ibland då ja bytt stiftet har ja gängat de lilla hålet o satt en fin skruv istället. då kan man enkelt byta arm utan att riskera rycka skallen av stiftet om ödet e framme. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
simme42 skrev:[img][img]http://img819.imageshack.us/img819/4581/img0674sf.jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/img] Kapar tråden är skruven inblandad i bytet
Nej, bara stiftet strax därunder. Men, som sagts tidigare, den är lätt att "nypa" sönder då man försöker greppa den. <!-- </EdIndex> --></div>
Petrolhead69
Inlägg: 24
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00
Ort: Svanå

Inlägg av Petrolhead69 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De där "stiftet" sitter de bara ipressat? Är de den man ska få ut på nått sätt o sen dra upp armen? Om man gängar om hålet är de inte risk att de kommer in spån i motorn då? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den kallas för drivnit. En "spik" med räfflor i längdriktningen. Gummipackningen är där för att täta lekaget genom reflorna. En liten hotång går också bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar