ILO Trimcyl?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:Enligt uppgift ska den komma från en 2,7hk motor....
Jag har både 2,5hk å 2,6hk motorer och på 2,5hk ser insuget ut så här:
Bild

På 2,6hk är det dock en helt annan utformning på insuget, betydligt bredare och helt fyrkantigt med större cc mått mellan pinnskruvarna.

Har tyvärr ingen bild å bju på mer än den här på den.

2.6ps:
Bild

Så att en 2,7hk skulle se ut som en 1,7-2,5hk känns väl inte så troligt.


Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Det var denna jag sålde (på Tradera). En piratcylinder med ynkliga överströmmare. Men med bearbetning av dessa och avgasporten kanske det kan bli lite snurr men inte som den är.
Hittade länken med fler bilder. Den hade märkning Vertex.

http://raketsport.forumup.se/viewtopic.php?t=6013&highlight=avgasstos&mforum=raketsport

Bild
Tydligen så är kanalerna i denna cylle bearbetade men hur visste han inte... Tydligen en ILO-guru i Holland som haft den... <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev: Tydligen en ILO-guru i Holland som haft den...
Självutnämnd eller erkänd?

:)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
JRA skrev: Tydligen en ILO-guru i Holland som haft den...
Självutnämnd eller erkänd?

:)

Mvh Patrik
He he.. Vet ej men han hade hållt på med ILO´s i 45 år iaf... <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bild på kanalerna dvs alla även avgas och så inifrån loppet. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ta bilder kanske är lite svårt om cylindern finns nere på lontinenten.
fast visst skulle det vara skönt att få se bilder från alla håll innan man skickar iväg 1000 kr. så inte "gurun" har ängnat 45 år åt att förstöra ilomotorer.
men frågan var ju från början om det var en bra affär. och med tanke på att topparna brukar betinga ett rejält pris så är väl priset ganska så rätt. varken uppseendeväckande dyrt eller billigt.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är liiiite skeptiskt mot såna här "visa upp stora insuget cylindrar".

Det kan även röra sig om 50-tals cylindrar då strypningen till 0,8 hk fanns på andra ställen än i cylinderns insug.

Kolla t.ex. en 50-tals cylle till en Victoria MS50, ett jättestort rektangulärt insug men pytte, pytte små överströmskanaler och spolportar :shock:

Hur förstora dom? :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har bett han som ska köpa dom att fråga säljarn om han kan skicka fler foton på undersida och inuti"hålet"... Vi får se om det blir några foton... <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bilder som för mig inte säger så mkt eftersom jag inte vet hur det bör/ska se ut...
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag tittar ned i cylinderloppet på den mittersta bilden är min spontana känsla att portarna ser små ut. Hade jag sett cyllen på en veteranmarknad så hade jag förmodligen uppfattat den som en JLO cylle till FP50 motorn.

Men jag vill poängtera det är min känsla. Sakkunskapen kan påstå något annorlunda.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Allt ser helt obearbetat ut vad jag kan se. Ser ut som gjutningen i överströmmarna och öppningarna ser små ut precis som 56:an skriver.
Gissar på 1,5 hk med 14 mm fugge. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:När jag tittar ned i cylinderloppet på den mittersta bilden är min spontana känsla att portarna ser små ut. Hade jag sett cyllen på en veteranmarknad så hade jag förmodligen uppfattat den som en JLO cylle till FP50 motorn.

Men jag vill poängtera det är min känsla. Sakkunskapen kan påstå något annorlunda....
Läste nånstans att om fp50 cyl sattes på g50 och med 12mm förgasare blev G50:n både stark och snabb? Är den att jämföra med en sk.1,7hk G50 cylinder kanske? <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Guru. :lol: Asgarv. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, säkert är det något ditåt...

En kompis sen femtonårstiden har en trehjulig Monark transportmoped med 3-växlad JLO och FP50 cylinder. Förgasaren är 9 mm original JLO Encarwi.

Motorn känns lite vässad och är rapp på gasen. Mopeden är också stark men dom transportmopederna är lite lägre växlade så det är inget räseråk men jag tycker den går helt okej...

Lätt trimmad är min bedömning och mera kräm än ett kolvjack. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Guru. :lol: Asgarv.
Japp! Så kan det va :) Ska jag försöka avråda polaren att köpa denna då? Han tänkte ha den på sin Monarped... <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Skriv svar