ILO Trimcyl?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilken ILO G50 version har ett stort runt/ovalt insug? <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inte någon vad jag vet... Men insuget på gjutjärns JLO FP50 cylindern ser ut så och det är en sån cylle som kompisen har på sin transportmoped med JLO motor....

Överströmmarna + portar är ganska små och avgasporten något mindre allt jämfört med den vanliga stålfodrade 0,8 hästars JLO cyllen av alu som fanns på alla JLO Piano 1957 - 1960.

Och den cyllen gillar jag bäst.... :wink:

Tyvärr har jag ingen sån idag men kanske hittar en och då kanske jag försöker få bort den där ingjutna pluggen i insuget... :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev: Överströmmarna + portar är ganska små och avgasporten något mindre
Fast men skall inte hänga upp sig på storleken för mycket, durationen har ju ett å annat finger med i spelet också.
:)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hittade på dessa bilder på insug... men det verkar vara gjutjärn?
Enligt bildtexten: Orginal einlass.. Samt att det står:ILO G50
Bild
Antagligen efter modifikation av insug...
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaduu... Som jag tänker och resonerar är det utifrån det jag sett förr och nu här i Sverige. I dag med webben blir perspektivet så mycket större och då finns förstås massor av mer man aldrig sett... :?

Patric,

Med överströmmarna menar jag även portarnas öppningar i cylindern dvs. durationen.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk....

Jag vill ser mer än ett stort insug om jag ska tro på't :wink:

Jag kommer ihåg det gick att köpa 3,5 hästars cylindrar till dom flesta mopeder när man var femton men vad fick man egentligen?

Blev det någon fart i moppen?

Jag tror det här handlar mer om nostalgi och drömmar tillbaka mer än om verkliga hästkrafter....

Kommer också ihåg när jag fick min allra första moped. Jag såg den i källaren hos Janssons Cykelaffär på Trädgårdsgatan och farsan betalade tjugofem kronor den. Dyra leksaker mumlade han... :evil:

Jag var tolv år och överlycklig samt ägare till en grön Mustang med Zündapp KM48 motor. Förgasaren fattades men vad gjorde det... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

56:an skrev:Jaduu... Som jag tänker och resonerar är det utifrån det jag sett förr och nu här i Sverige. I dag med webben blir perspektivet så mycket större och då finns förstås massor av mer man aldrig sett... :?

Patric,

Med överströmmarna menar jag även portarnas öppningar i cylindern dvs. durationen.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk....

Jag vill ser mer än ett stort insug om jag ska tro på't :wink:

Jag kommer ihåg det gick att köpa 3,5 hästars cylindrar till dom flesta mopeder när man var femton men vad fick man egentligen?

Jag tror det här handlar mer om nostalgi och drömmar tillbaka mer än om verkliga hästkrafter....

Kommer också ihåg när jag fick min allra första moped. Jag såg den i källaren hos Janssons Cykelaffär på Trädgårdsgatan och farsan betalade tjugofem kronor den. Dyra leksaker mumlade han... :evil:

Jag var tolv år och överlycklig samt ägare till en grön Mustang med Zündapp KM48 motor. Förgasaren fattades men vad gjorde det... 8)
Samma här: Känslan när man var en 12-13 år och fick ta min morbrors gamla blå moppe! Såg ju ut som en cykel men vad spelade det för roll! Det var ju en MOPPE! :) Han fick så ny gräsmatta när jag åkt klart... <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

56:an skrev:
Patrik,

thumb_up
56:an skrev:

Jo det är ju skillnad på Hobbexhästar å fabrikshästar.

En Sachs 41mm sägs ju ge 7hk men har inte sett mer än 4hk på bromsrulle i en sådan orörd cylinder ännu..

Puchverkstans cylinder på 41mm uppges ju till 8hk, då borde ju en Florida med sådan göra 100km/h som ingenting..
:lol:

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Patrik skrev:
"Puchverkstans cylinder på 41mm uppges ju till 8hk, då borde ju en Florida med sådan göra 100km/h som ingenting.. "

Absolut!
Och det är bara cylindern, tänk på alla extra hästar som ytterligare lockas fram ur stallet när man byter förgasaren också. :)

Hur gör man när man kör "Topspeed" t.ex.
Jag har sett många resultatlistor över toppfarter, men ingen där det står något om varken medvind eller motvind vid tillfället... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

JRA skrev:Hittade på dessa bilder på insug... men det verkar vara gjutjärn?
Enligt bildtexten: Orginal einlass.. Samt att det står:ILO G50
Bild
Antagligen efter modifikation av insug...
Bild
Dessa bilder kommer från en sida där jag blev kär i en Mopetta för första gången <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

JRA skrev:
56:an skrev:Ja, säkert är det något ditåt... En kompis sen femtonårstiden har en trehjulig Monark transportmoped med 3-växlad JLO och FP50 cylinder. Förgasaren är 9 mm original JLO Encarwi. Motorn känns lite vässad och är rapp på gasen. Mopeden är också stark men dom transportmopederna är lite lägre växlade så det är inget räseråk men jag tycker den går helt okej... Lätt trimmad är min bedömning och mera kräm än ett kolvjack. :wink:
Är lite sugen att höra om man får låna den och provköra med denna"fusk-trim-cylinder"på min ILO. Då kan man ju jämföra direkt med en"äkta"tysk-cylinder....
jag tror att jag har en sån cylinder i min cylindersamling som jag nog törs låna ut. jag ska kolla.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja nu kommer jag inte ihåg vad den hette... Nåt md"roller" eller så... <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

JRA skrev:Ja nu kommer jag inte ihåg vad den hette... Nåt md"roller" eller så...
http://www.rollermobilclub.ch/tag/ilo/ <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

disktant skrev:
JRA skrev:Ja nu kommer jag inte ihåg vad den hette... Nåt md"roller" eller så...
http://www.rollermobilclub.ch/tag/ilo/
Så var det ja. Gillar dom där små"bilarna" eller vad man ska kalla dom :) Men räcker det med en liten ILO i en sån? <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det har nog funnits många cylindervarianter som vi knappt sett här i sverige.
finns en iloG50 cylinder med stort fyrkantigt insug snarlikt zyndapp 2,9 hk.
såg en på ebay men tyckte den var för dyr. 220E fast pris. visserligen var den i toppskick. men med dagens priser på den vanliga ilocylindern så hade det nog inte varit fel.
samma kille hade även en drevsats till en treväxlad med kick.

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

JRA skrev:
disktant skrev:
http://www.rollermobilclub.ch/tag/ilo/
Så var det ja. Gillar dom där små"bilarna" eller vad man ska kalla dom :) Men räcker det med en liten ILO i en sån?
ser väl inte ut att vara tyngre än norsjöshoppern?

Skriv svar