ILO Trimcyl?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:...... treväxlad med kick.

erlan
Visste jag inte det fanns sånna.... :shock:

Men dom kom inte till Sverige väll.... ? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll:
..och kanske jordfräsar och andra små suspekta maskner med motor? <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll:
Skulle i så fall vara dom maskinerna med mopedmotorn som JRA säger.

Vanliga stationärmotorer liknar mer en gammal 98:a med en flack momentkurva i det nedre varvtalsregistret.

Egentligen är det synd att gränsen går vid 50cc, en dubbelt så stor motor, 100 cc och en hästkraft tror jag kunde bli ganska trevlig att ha och göra med. Väsentligt lägre varvtal och tystare gång. :wink:

Helst en 4-taktare.... slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Frolzon skrev:Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll:
Skulle i så fall vara dom maskinerna med mopedmotorn som JRA säger.

Vanliga stationärmotorer liknar mer en gammal 98:a med en flack momentkurva i det nedre varvtalsregistret.

Egentligen är det synd att gränsen går vid 50cc, en dubbelt så stor motor, 100 cc och en hästkraft tror jag kunde bli ganska trevlig att ha och göra med. Väsentligt lägre varvtal och tystare gång. :wink:

Helst en 4-taktare.... slider_anon.gif
"gränsen" hm... :roll:
100 c.c. med 1 häst, tvåtak, jo tack. Och med ett maxvarv på 2500 r.p.m. bör den vara ganska hållbar... :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Frolzon skrev:
56:an skrev:
Frolzon skrev:Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll:
Skulle i så fall vara dom maskinerna med mopedmotorn som JRA säger.

Vanliga stationärmotorer liknar mer en gammal 98:a med en flack momentkurva i det nedre varvtalsregistret.

Egentligen är det synd att gränsen går vid 50cc, en dubbelt så stor motor, 100 cc och en hästkraft tror jag kunde bli ganska trevlig att ha och göra med. Väsentligt lägre varvtal och tystare gång. :wink:

Helst en 4-taktare.... slider_anon.gif
"gränsen" hm... :roll:
100 c.c. med 1 häst, tvåtak, jo tack. Och med ett maxvarv på 2500 r.p.m. bör den vara ganska hållbar... :)

http://www.kjtools.se/zundapp/bild/100mot.jpg

+

http://www.etorndahl.se/shop/15227/art27/h2920/6302920-origpic-473ff6.jpg

+

http://a5.mndcdn.com/image/upload/y9tj5f47fmdw58erjovm.jpg

+

http://a5.mndcdn.com/image/upload/y9tj5f47fmdw58erjovm.jpg <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
erlan skrev:...... treväxlad med kick.

erlan
Visste jag inte det fanns sånna.... :shock:

Men dom kom inte till Sverige väll.... ?
jag tror inte det. min har jag byggt själv.
om dom satt på mokick eller KKR i tyskland har jag inte forskat i men dom är nog inte vanliga i alla fall.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Frolzon skrev:Kan det inte i en del fall vara stationära ILO-motorer som har fått släppa till diverse "trimcylindrar" genom åren? :roll:
Skulle i så fall vara dom maskinerna med mopedmotorn som JRA säger.

Vanliga stationärmotorer liknar mer en gammal 98:a med en flack momentkurva i det nedre varvtalsregistret.

Egentligen är det synd att gränsen går vid 50cc, en dubbelt så stor motor, 100 cc och en hästkraft tror jag kunde bli ganska trevlig att ha och göra med. Väsentligt lägre varvtal och tystare gång. :wink:

Helst en 4-taktare.... slider_anon.gif
Så litet effektutag blir det inte bättre botten register av.
En 2,9 hk 50cc är rätt optimal när det gäller botten register,
skall själv prova en 110cc på 6,5hk såg cylinder på min Zundapp. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Honda kan 4-takt slider_anon.gif

Jag har haft en Honda 50 cc för längesen [flirt]

Den gick fint! thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
:D Tack för rebusen, jag skrev två tak för att det skulle rimma lite...
Synd att man inte kan lägga upp sina egna bilder här direkt.
Jo jag vet, man kan använda sig av diverse andra sidor för det.
Men efter en viss tid så återstår vanligen bara små vita rutor... :cry: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:
Helst en 4-taktare.... slider_anon.gif
App app app, sakta i backarna nu. :)

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->4-takt = en takt som ger arbete, tre som sliter ut motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu i vinter köpte jag en gammal populärteknisk tidskrift på Tradera. Minns inte vad tidningen heter men den är från 30-talet.

Jag köpte tidningen för den handlade om en utvecklad motor som skulle vara effektivare och bättre än 4-takts motorerna som fanns i båtar och bilar på den tiden.

När jag fick hem tidningen och bläddrade i den fick jag veta att den *nya* och bättre motorn kallades 2-taktare :shock: :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 6071
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var innan miljökravens tid! Idag är det bara en tidsfråga innan 4 takt blir standard även för de sista utposterna, d.v.s. motorsågar och röjsågar. Spolförlusterna gör att tvåtaktarna inte går att få lika rena som fyrtaktarna. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar