när behöver jag grövre krök?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

när behöver jag grövre krök?

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->som rubriken fråga,r så undrar jag, vid vilken effekt behöver man en krök grövre än 28mm?
jag håller på att försöka få dit en sån här cylinder på en trevxl hand i min monarscoot.

http://www.ebay.de/itm/Zylinder-POLINI-70-ccm-Sport-Aprilia-SR-Amico-Yamaha-Slider-BWs-Spy-MBK-Booster-/370777151886?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item56540a598e

jag kommer inte i håg vad jag mätte durationerna till. men även med 42mm slag så var dom inte speciellt extrema.
cylindern är snarlik pollini till yamaha DT, men med trängre in och ut blås.
framför allt insuget ser mycket trängre ut. däremot är det kortare så det är lättare att få en vettig förgasarplasering när det är trångt.
orginal monarscotkröken passar vettigt mot cylindern och mopeden. men jag har inget 32mm rör som passar vettigt.
markfrigången är ju inte alltför hög på en monarscoot heller.
ljudämparen har jag tänkt mig en sachs-jamarcool. men tänker prova med lite andra för att se om det blir stor skillnad. men vill hålla utseendet så sleeper som möjligt.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en moped i garaget med böj på 22mm i ytterdiameter å den gör 60km/h iaf. :)

/ P <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->har en f50 med ekf orginal cyle och 16mm minkuni körde först på 28 men byte till 32 och det var stor skillnad på både orken och den gorde +7km <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Fredde
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 apr 2013, 11:17

Inlägg av Fredde »

Bra fråga med tanke på att dom flesta 70-80cc cyllarna till AM6 motorena har 28mm anslutning i cyllen o med rätt övrig set up så går ju dom motorena riktigt bra...
F50 GL
Yamaha DT
Sachs Compact 1252
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Fredde skrev:Bra fråga med tanke på att dom flesta 70-80cc cyllarna till AM6 motorena har 28mm anslutning i cyllen o med rätt övrig set up så går ju dom motorena riktigt bra...
Dom rören är dock inte samma diameter den första halvmetern efter cylindern, som många rör till veteranmopeder. En header som konar upp någon grad nästan hela vägen från cylindern kan vara mindre vid cylindern än en som håller samma diameter.
Naeri
Inlägg: 731
Blev medlem: 18 mar 2010, 00:00
Ort: Visby

Inlägg av Naeri »

Fredde skrev:Bra fråga med tanke på att dom flesta 70-80cc cyllarna till AM6 motorena har 28mm anslutning i cyllen o med rätt övrig set up så går ju dom motorena riktigt bra...
HAr inte dessa motorer oftast ett avgassystem som får en rejält mycket större diameter direkt efter anslutningen. typ som crosskrökar?

Blir svårt att peta in en sån under Monarscooten.
Själv märkte jag avsevärd skillnad på min jofrab 60 på 28 och 32, har inte mätt i km/h men nog märks det.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

ja det är trångt på monarscooten. man jag hade en 32 herculeskrök som jag tror passar. den är till högerdrevad motor så jag tänkte inte på den först.

erlan
Skriv svar