Ännu en Flinta-fråga!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
HSE
Inlägg: 6071
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Teorin var ju bra, hjulmuttrarna skulle inte kunna gänga upp sig själv. Men med dragning till rätt moment så är ju det inget problem! Problem blev det därimot vid hjulbytet, hur många här läser instruktionsboken innan? <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja... just det... :roll:

Fast med dagen elektroniska grunkor så börjar jag med instruktionsboken som ofta finns att hämta gratis på webben. Och ibland innan jag ens köpt varan. Senast är instruktionsboken för Huawei E685 :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt! <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Google is the sh*t...

http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120912/husqvarna-flinta-hur-far-man-ihop-blockhalvorna

http://www.classicmotor.se/sok/?q=flinta%C2%A8

Sen om du har plats över i bokhyllan så är det här en bra investering :
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20120903/stora-tvataktsboken-ater-i-lager <!-- </EdIndex> --></div>
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-) <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:
JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)
Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv... <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:
flora skrev:
JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)
Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv...
Du ska alltså plocka i axeln på den sidan där växelförar armen sitter, då låser armen dreven, det räcker om du plockar dit så långt att du fått dit drevet (eller hylsan) på armen sen kan du lägga ihop kåporna.Jag tycker det brukar vara enklare att få ihop halvorna om man knackar dit ramlagren på vevaxeln och sen pressar ihop. Dom nytillverkade packningarna brukar inte stämma exakt med alla hålen så se till att packningen kommer rätt innan du pressar ihop. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:
JRA skrev:
flora skrev:
JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)
Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv...
Du ska alltså plocka i axeln på den sidan där växelförar armen sitter, då låser armen dreven, det räcker om du plockar dit så långt att du fått dit drevet (eller hylsan) på armen sen kan du lägga ihop kåporna.Jag tycker det brukar vara enklare att få ihop halvorna om man knackar dit ramlagren på vevaxeln och sen pressar ihop. Dom nytillverkade packningarna brukar inte stämma exakt med alla hålen så se till att packningen kommer rätt innan du pressar ihop.
Ok! Tackar för tipset! Bara jag får sista lagret på plats så ska det provas! Är det ide att ta lite packningslim på så den ligger still? <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:
flora skrev:
JRA skrev:
flora skrev: Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)
Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv...
Du ska alltså plocka i axeln på den sidan där växelförar armen sitter, då låser armen dreven, det räcker om du plockar dit så långt att du fått dit drevet (eller hylsan) på armen sen kan du lägga ihop kåporna.Jag tycker det brukar vara enklare att få ihop halvorna om man knackar dit ramlagren på vevaxeln och sen pressar ihop. Dom nytillverkade packningarna brukar inte stämma exakt med alla hålen så se till att packningen kommer rätt innan du pressar ihop.
Ok! Tackar för tipset! Bara jag får sista lagret på plats så ska det provas! Är det ide att ta lite packningslim på så den ligger still?
Nej det ska inte behövas, man få kolla så att alla 11 skruvhålen stämmer bara, när du har en glipa mellan halvorna skruva i alla skruvar så hamnar packningen rätt.Det ska tydligen gå att lägga packningen i varmt vatten innan så är den lite mer formbar. <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Inlägg av flora »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick du ihop motorn? <!-- </EdIndex> --></div>
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
flora skrev:Fick du ihop motorn?
Nej, väntar på sista lagret fortfarande... Hoppas det ligger i postlådan i dag.. <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är den ihpsatt! Lite fundersam på hur växlarna går i...Men det visar sig väl när man väl fått i motorn i moppen om man lär riva igen... Måste skaffa nya krysskilar till vevaxeln(bägge sidorna) Nån som vet vilka som passar? Samma som till Sachs?
Kollade runt lite och på sidor med HVA delar finns denna typ http://www.mopedspecialisten.se/krysskil-europeiska-mod-p-549-c-279.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Skriv svar