Ännu en Flinta-fråga!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt! <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Google is the sh*t...
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120912/husqvarna-flinta-hur-far-man-ihop-blockhalvorna
http://www.classicmotor.se/sok/?q=flinta%C2%A8
Sen om du har plats över i bokhyllan så är det här en bra investering :
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20120903/stora-tvataktsboken-ater-i-lager <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20120912/husqvarna-flinta-hur-far-man-ihop-blockhalvorna
http://www.classicmotor.se/sok/?q=flinta%C2%A8
Sen om du har plats över i bokhyllan så är det här en bra investering :
http://www.classicmotor.se/artiklar/artiklar/20120903/stora-tvataktsboken-ater-i-lager <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-) <!-- </EdIndex> --></div>JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv... <!-- </EdIndex> --></div>flora skrev:Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Du ska alltså plocka i axeln på den sidan där växelförar armen sitter, då låser armen dreven, det räcker om du plockar dit så långt att du fått dit drevet (eller hylsan) på armen sen kan du lägga ihop kåporna.Jag tycker det brukar vara enklare att få ihop halvorna om man knackar dit ramlagren på vevaxeln och sen pressar ihop. Dom nytillverkade packningarna brukar inte stämma exakt med alla hålen så se till att packningen kommer rätt innan du pressar ihop. <!-- </EdIndex> --></div>JRA skrev:Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv...flora skrev:Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Ok! Tackar för tipset! Bara jag får sista lagret på plats så ska det provas! Är det ide att ta lite packningslim på så den ligger still? <!-- </EdIndex> --></div>flora skrev:Du ska alltså plocka i axeln på den sidan där växelförar armen sitter, då låser armen dreven, det räcker om du plockar dit så långt att du fått dit drevet (eller hylsan) på armen sen kan du lägga ihop kåporna.Jag tycker det brukar vara enklare att få ihop halvorna om man knackar dit ramlagren på vevaxeln och sen pressar ihop. Dom nytillverkade packningarna brukar inte stämma exakt med alla hålen så se till att packningen kommer rätt innan du pressar ihop.JRA skrev:Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv...flora skrev:Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)JRA skrev:En fråga: När man sätter ihop motorn igen efter att ha delat den Ska man sätta drev/axlar på ngn speciell sida? Har bytt alla lager utom ett som inte kommit än så jag "provar"ihopsättning lite men är fundersam över själva växelförar armen/Klykan hur den ska komma rätt!
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nej det ska inte behövas, man få kolla så att alla 11 skruvhålen stämmer bara, när du har en glipa mellan halvorna skruva i alla skruvar så hamnar packningen rätt.Det ska tydligen gå att lägga packningen i varmt vatten innan så är den lite mer formbar. <!-- </EdIndex> --></div>JRA skrev:Ok! Tackar för tipset! Bara jag får sista lagret på plats så ska det provas! Är det ide att ta lite packningslim på så den ligger still?flora skrev:Du ska alltså plocka i axeln på den sidan där växelförar armen sitter, då låser armen dreven, det räcker om du plockar dit så långt att du fått dit drevet (eller hylsan) på armen sen kan du lägga ihop kåporna.Jag tycker det brukar vara enklare att få ihop halvorna om man knackar dit ramlagren på vevaxeln och sen pressar ihop. Dom nytillverkade packningarna brukar inte stämma exakt med alla hålen så se till att packningen kommer rätt innan du pressar ihop.JRA skrev:Hmm... Det var nästan det jag misstänkte... Men ska man alltså plocka i allt i högra delen då? Kickaxeln? Måste hem i kväll och prova allt bakvänt! Lite skoj är det allt att se om man lyckas få ihop den själv...flora skrev: Du måste sätta ihop den bakvänt, alltså plocka i allt i kåpan för det går inte att komma förbi växelförararmen som du säger, jag har försökt med alla tänkbara varianter.Man får tänka baklänges:-)
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Nej, väntar på sista lagret fortfarande... Hoppas det ligger i postlådan i dag.. <!-- </EdIndex> --></div>flora skrev:Fick du ihop motorn?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är den ihpsatt! Lite fundersam på hur växlarna går i...Men det visar sig väl när man väl fått i motorn i moppen om man lär riva igen... Måste skaffa nya krysskilar till vevaxeln(bägge sidorna) Nån som vet vilka som passar? Samma som till Sachs?
Kollade runt lite och på sidor med HVA delar finns denna typ http://www.mopedspecialisten.se/krysskil-europeiska-mod-p-549-c-279.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
Kollade runt lite och på sidor med HVA delar finns denna typ http://www.mopedspecialisten.se/krysskil-europeiska-mod-p-549-c-279.aspx <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69
En fru som inte är så glad i mopeder....än!