Hur vill ni att sprängskisserna ska visas på hemsidan?

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Den här omröstningen är så jämn att jag inte vet vilket alternativ jag ska välja. Fortsätt rösta så hemsidan kan uppdateras efter er smak och önskemål.
Det skulle jag gärna göra, men jag kan bara rösta en gång.
Alternativ 1 kommer naturligtvis ändå att få de flesta rösterna...
;- ) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Litet utav en kombination 1 och 2 tycker jag, i grund och botten är 2:ans alternativ bättre men inzoomningsfunktionen saknas.

Angående PDF-konverteringen så finns det bra gratisalternativ, men då får man "skriva ut" bilderna sida för sida. Men... sen finns ju det mindre etiska alternativet att plocka ner det skarpa från den omtvistade bukten :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har bara hittat gratis alternativ på pdf med reklam infogat och det känns inte som någon höjdare.
Hade velat kunna zoom på alternativ 2, försöker hitta en medelväg på dessa två alternativ men inte gjort det än.

Sen till en annan fråga: Förstår alla hur en pdf funkar? 56:an skrev något om att det var problem för honom <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Raketsport skrev: Förstår alla hur en pdf funkar?
Näe, inte jag. pdf fil? Hur ser en sån ut?

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du behöver inte ha pdf för att zooma det finns zoom (+ -) i bildvisaren (Windows) samt i webbläsaren.

Säj mej var det är för fördel med pdf för en vanlig användare, jag kan inte se någon sådan bara nackdelar med att behöva ladda fler program i datorn som gör den slöare och mer sårbar.

Jag vill kunna välja vad jag ska ha i datorn och vägrar bli en slav i tillverkarnas diktatur.

Att bli tvingad att ha både Adobe och en mediaspelare (Flash) för att kunna se sprängskisserna då är det inte intressant längre. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Allt som behövs är en enkel översikt med Thumbnails som alt 1
när man sedan klickar på en bild så bör den komma upp i fullskärm
sedan bör man även kunna ladda ner den högupplöst, och då spelar filformatet mindre roll <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

disktant skrev:Allt som behövs är en enkel översikt med Thumbnails som alt 1
sedan bör man även kunna ladda ner den högupplöst, och då spelar filformatet mindre roll
Fullskärm i nytt fönster eller i samma? <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det brukar man väll kunna välja själv.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

Raketsport skrev:
disktant skrev:Allt som behövs är en enkel översikt med Thumbnails som alt 1
sedan bör man även kunna ladda ner den högupplöst, och då spelar filformatet mindre roll
Fullskärm i nytt fönster eller i samma?
Nej inte nytt fönster
i samma frame om sidan kommer att ha kvar sitt utseensde
eller varför inte någon Lightbox variant som du efterfrågat tidigare <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Kuli

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När man ska spara ned en dokumentation över något så är det smart att ha alla sidor tillsammans i en fil. Alla sidor kommer i rätt ordning och man kan bläddra i den. Är det inte smart att ladda hem endast en fil som innehåller allt ?

Om jag skulle spara en 10 sidig dokumentation på jobbet i 10 separata filer istället för en fil skulle jag nog få sparken.

Skapa PDF gratis med CutePDF Writer Bild

Vill man läsa utan att använda någon Adobeprodukt kan man använda Foxit Reader Bild

Men oavsett hur det blir så kommer jag gladerligen ladda hem det jag ev. behöver oavsett format.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:Du behöver inte ha pdf för att zooma det finns zoom (+ -) i bildvisaren (Windows) samt i webbläsaren.

Säj mej var det är för fördel med pdf för en vanlig användare, jag kan inte se någon sådan bara nackdelar med att behöva ladda fler program i datorn som gör den slöare och mer sårbar.

Jag vill kunna välja vad jag ska ha i datorn och vägrar bli en slav i tillverkarnas diktatur.

Att bli tvingad att ha både Adobe och en mediaspelare (Flash) för att kunna se sprängskisserna då är det inte intressant längre.
Att Zooma i webläsaren förstör ju bilden, i en PDF kan bilden vara inläst i högre upplösning, så när man förstorar ser den ändå bra ut.

Sen är ju PDF suveränt just för att få allt i en fil i visningsbart format.

En anan fördel är vid utskrift, med PDF får man det utskrivet rätt på en gång, med en bild ska man hålla på o skala o ha sig först beroende på hur man skriver ut.

Om inte det blir PDF tycker jag det kan vara bra med ett nedladdningsbart alternativ där varje bild i en katalog/broshyr är Zippad.

O ett tips till Jossan, när du scannar, scanna i 300dpi iaf så att det blir bra utskrift. (det kanske du redan gör) <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är trist att det alltid ska komma experter med ny teknik som förstör det som var beprövat, enkelt och tillförlitligt. Och dom med sina argument har ju alltid rätt eftersom det kan visa på något bättre än det tidigare.

Men hur var det egentligen, är allt bättre i den senaste Volvon jämfört med Amazonen från sextiotalet?

Datorprogrammen växer hela tiden och fylls med både sånt som behövs och inte behövs. Jag som då inte har råd att hela tiden uppdatera mig med dator som klarar de allt större programmen och ändå måste ladda ner programmen blir då straffad med ett system som hela tiden fungerar allt sämre och sämre.

Jag vägrar och trotsar diktaturen.

Amazonen byts inte bort mot någon ny Volvo lika lite som det kommer Flash och Aladober min dator.... <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

56:an skrev:Det är trist att det alltid ska komma experter med ny teknik som förstör det som var beprövat, enkelt och tillförlitligt. Och dom med sina argument har ju alltid rätt eftersom det kan visa på något bättre än det tidigare.

Men hur var det egentligen, är allt bättre i den senaste Volvon jämfört med Amazonen från sextiotalet?

Datorprogrammen växer hela tiden och fylls med både sånt som behövs och inte behövs. Jag som då inte har råd att hela tiden uppdatera mig med dator som klarar de allt större programmen och ändå måste ladda ner programmen blir då straffad med ett system som hela tiden fungerar allt sämre och sämre.

Jag vägrar och trotsar diktaturen.

Amazonen byts inte bort mot någon ny Volvo lika lite som det kommer Flash och Aladober min dator....
Förstår ärligt talat inte hur du menar?

PDF är ju ett format för att få en skrift till ett dokument som återger det korrekt och som förenklar t.ex en skrift på 30 sidor som då nästan blir bläddringsbart. PDF har ju funnits sedan början på 90-talet, alltså sedan gemene man började ha datorer hemma, så det är ju inget nytt påfund direkt.
Jag tror ju inte du använder en gammal 386:a när du surfar nu heller? Som nog kan jämföras med en Amazon i datorvärlden.
Du har nog snarare nån Pentium 4 variant ska jag tro, och då är du uppe i en 850 ungefär. Har du nyare är du uppe i V70 o uppåt.

Angående att uppgradera datorn, du kan ju köra det som fungerar på din dator, jag kör gamla datorer och har inga problem med t.ex Acrobat Reader.
Flash däremot håller jag med om, men det kommer att försvinna. Apple's Ipad t.ex stödjer ju inte det.

Men alla har vi olika åsikter :)

(sen kan man inte stoppa utvecklingen, än hur mycket bakåtsträvare man är, och jag är en bakåtsträvare i mycket :) )

Förresten 56:an, skicka ett PM vad du har för dator (Processor, ramminne, hårddisk o.s.v. ) så kanske jag kan fixa lite bättre till dig :) Till en mycket förmånlig kostnad kan jag lova. <!-- </EdIndex> --></div>
Forumsponsor

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Text funkar någorlunda i en pdf men bilder segar då dom hela tiden måste läsas in vid bläddrandet.

Fördelen med jpegs är att man har råmaterialet och kan spara dem i en vanlig mapp där man sen kan välja att göra vad man vill med dem, jag menar för det egna behovet. I aladobkrånglet måste du bläddra men i mappen hämtar man det man vill ha med en gång för att kanske göra en mindre delbild eller bara spara i en annan mapp för lättåtkomlighetens skull. Förvisso går det att göra en pdf-fil till varje bild men till vilken nytta?

Tänk att det ska vara så svårt med några vanliga scanningar på högst ett tiotal sidor. Jag fattar inte...

Tackar för hjälpen men datorn men den vill jag fixa med själv för att lära mig och hålla mig oberoende. Hittills har jag hämtat all hjälp från nätet. Finns hur mycket som helst + lika mycket till. Prylar till gamla datorer finns billigt på Tradera. Jag köpte två IDE hårdiskar för nån hundralapp en sitter i datorn nu har funkat utmärkt i ett år.

Jag är sugen på att prova ett Linuxsystem men inte kommit dit än. Linux är bra det är i stort sett immunt mot allt virus utom rotkits.

Nu har jag Windows och ibland kör jag msconfigen för och se om det är något program som lagt nåt onödigt skit i startupen som ligger där och segar systemet.

Nästa grej blir trådlöst bredband skönt och slippa alla sladdar och småtransformatorer som ligger och drar ström är en brandrisk. Jag drar ur sladden innan jag lägger mig tycker det är otäckt men den där varma klumpen i ett hölje av plast men den slipper man sen.... <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En lite fotnot bara, jpeg är inte råmaterialet, det är en komprimerad/förstörd bild egentligen.

Ska inte traggla mer om detta med PDF, men skriva ut bilder är mer tidskrävande än att skriva ut en pdf, likaså att ladda ner. Tror många som vill ha en broschyr eller katalog nog vill ha hela och då är det bra med just PDF.

En reservdelskatalog till en Monark/Monarped är oftast på mellan 20-30 sidor för varje modell, det blir en hel del att ladda hem om man ska ladda hem en katalog, jobbigt att ta dom som bilder en och en.

Bästa vore kanske med både bilder, och en nedladdningsbar fil, den filen som PDF vore ju suveränt, då finns båda möjligheterna. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar